موعد کوچ اجباری رسید؛ وبگاه جشنواره از دوم دی 99 به جای «میهن بلاگ» بر روی سرویس «بیان» به روزرسانی می شود :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

موعد کوچ اجباری رسید؛ وبگاه جشنواره از دوم دی 99 به جای «میهن بلاگ» بر روی سرویس «بیان» به روزرسانی می شود

  • ۴۹۶

سلام همراهان فرهیخته... همان طور که مستحضرید، بر اساس اطلاعیه ی شرکت «صبا ایده»، بناست سرورهای یکی از بزرگترین و قدیمی ترین سرویس های ارائه دهنده ی نشر محتوای ایرانی به نام «میهن بلاگ»، از تاریخ 30 آذر ماه 1399، خاموش شود و بدیهی است به تبع آن، بیش از دو میلیون وبلاگ از جمله سوابق هفده دوره برپایی «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد دیگر از طریق این سرور قابل نمایش نخواهد بود! وبگاهی که به مدت 14 سال بر روی سرویس وبلاگ ایرانی و محبوب «میهن بلاگ» قرار داشت و ناسپاسی است اگر از بابت 16 سال سرپا نگاه داشتن این سرویس به همت بلند تیم ساعی شرکت «صباایده» مالک «میهن بلاگ» سپاسگزاری نکنیم؛ کما این که چند هفته پیش به صورت حضوری با مراجعه به آن شرکت و گفتگو با تنی چند از مدیران آن، مراتب تقدیر و تشکر میهن بلاگی ها را به سهم خودم اعلام کردم. 

در پرانتز بگویم به راستی که اگر جای گله و گلایه ای هم باشد، از وزیر جوان است که با وعده ی محقق نشده ی حمایت از فناوری ها و رسانه های ارتباطی،وزارت خود را آغاز کرد، جالب آن که کوچکترین اتفاقات فناوری کشور با پیش خبر «سورپرایز»،توییت می شود، اما گویا خاموشی 2 میلیون وبلاگ در آخرین روزهای دولت تدبیر و امید! و دفن خاطرات و تولید محتوای فارسی 16 ساله ی میلیون ها کاربر ایرانی در گورستان مجازی و آرامگاه ابدی، اصلاً برای آن وزارت خانه ی فخمیه مهم نیست!

بگذریم... «صبا ایده» ای ها، به هر سو، چه تقدیر ناخواسته و چه تدبیر خودخواسته، تصمیم گرفتند از تاریخ 30 آذر ماه 1399 سرورهای آن راخاموش کنند! ما هم به اتفاق بیش از دو میلیون نویسنده و کاربر آن، بالاجبار می بایست از این سرویس قدیمی اما محبوب، به سرویس توانمند و برتر «بیان» (خاصه به دلیل عدم نمایش تبلیغات، وجود امکانات بیشتر و به روز شده و... و صدالبته در قبال پرداخت وجه هر چند اندک برای بدیهی ترین امکانات) کوچ کنیم.

البته پنهان نماند سال ها پیش قصد کوچ دائمی به «بیان»را داشتیم، چراکه تنوع و تعدد امکانات و توانمندی های آن از سویی و پیش بینی توسعه ی ظرفیت های روزافزون آتی آن از سویی دیگر، چشم انداز بسیار روشنی را مقابل دیدگان هر توسعه دهنده ی وبی ترسیم می کرد و همچنان نیز چنین است و اصلاً قابل مقایسه با«میهن بلاگی» که خصوصاً طی این سال های آخر، عملاً به حال خود رها شده بود، نیست؛ اما چه می توانستیم بکنیم مادامی که بیش از یک هزار و دویست پست در آنجا داشتیم و انتقال آن با کلی تخصیص موضوعات، تگ ها و...، با وجود مشکلات زیادی که سر راه تنها نرم افزارانتقال موجود (به نام «مهاجر» متعلق به سرویس بیان) وجود داشت و هم چنان نیز هست، کاربسیار سختی می نمود و به همین دلیل بود که بالاجبار طی این سالها، با افتخار همچنان میهن بلاگی باقی مانده بودیم! و به امید بهبود شرایط صبوری پیشه می کردیم.

اما، از آنجایی که قراردادن یک نسخه از اطلاعات وبگاه در یک سرویس پشتیبان جانبی دیگر برای روز مبادا ضروری می نمود، مضافاً پیش بینی چنین روزی را می کردیم که با آمدن «نو آمده هایی به بازار» همچون «آپارات» و «فیلیمو»ی درآمدزا و ثروت آفرین و... ، بالاخره روزی و روزگاری دور یا نزدیک، «کهنه بازارهایی» چون «میهن بلاگ» و «کلوپ» و... دل آزار خواهند شد و مدیران صبا ایده در نهایت عطایش را به لقایش خواهند بخشید، از این رو پایان هر سال، بک آپ ها و فایل های پشتیبان لازم را تهیه کرده تا همچنین روزی بتوانیم وبگاه حمایتی جانبی را در سرویس «بیان» ایجاد کنیم.

اکنون نیز به فضل الهی و به مدد ولی نعمتمان حضرت امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)، عملاً ان شاءالله از ابتدای دی ماه جاری و کمتر از 40 روز باقی مانده تا آغاز جشنواره ی هجدهم مشهد، در این فضای جدید و در جاده ای دو طرفه، به فعالیت های خود در راستای اطلاع رسانی رویدادها و اخبار مهم جشنواره به مردم و متقابلاً انتقال شفاف و بی پرده ی دیدگاه ها و نظرات مخاطبان فهیم و قدرشناس به دست اندرکاران جشنواره ادامه خواهیم داد.

همچنان که اشاره شد، بنا داریم این اسباب کشی دیجیتال را نقطه ی عطفی برای هفده دوره از جشنواره قرار داده، به مدد الهی و به تدریج، هم در ساختار تولید محتوا و هم اسلوب نشر و طبع دیجیتال، تغییرات ارزنده ای ایجاد کرده، از این رو «بیان» جدید با امکانات و گرافیک نو، این روزها دائم در حال تغییر و به روزرسانی است. بنابراین، از بابت اشکالات احتمالی پیشاپیش عذرخواهیم و از صبوری تان تا تکمیل قالب نهایی عمیقاً سپاسگزاریم.

با ما بمانید که 14 سال ، خادمان  فرهنگی و هنری شهر امام رئوف به مدد حضرتش صبوری کردند و توفیق حضرتش نیز یار شد پرچم اطلاع رسانی بزرگترین و مردمی ترین رویداد هنری استان و شهرش بر زمین نماند، شما مخاطب گرانقدر نیز بزرگی کرده چند صباحی به شکیبایی خود، ما را همیار و مددکار باشید تا این تنها تارنمای فادم و خادم جشنواره در شرق کشور را به فرجامی نیک تر برسانیم.

در پایان، دست هر صاحب ایده ای را مشتاقانه به گرمی می فشاریم و از هر پیشنهاد و انتقاد سازنده ای استقبال می کنیم.; مأجور و منصور باشید.

 

عبدالرضا زرگری

کمترین خادم ساحت فرهنگ و هنر شهر رضوی

و حامل سلام ادمین های پرتلاش 14 دوره، آقایان: مسعود، احمد، مصطفی و علی و...

02/10/1399

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/635



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی