اختتامیه جشن سیمرغ خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت؛ انتخاب ۲۲ اثر برای بخش رقابتی از بین ۷۰ اثر سینمایی + گزارش تصویری :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

اختتامیه جشن سیمرغ خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت؛ انتخاب ۲۲ اثر برای بخش رقابتی از بین ۷۰ اثر سینمایی + گزارش تصویری

  • ۱۳۰۴

آیین اختتامیه چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی شامگاه گذشته با تجلیل از برگزیدگان در حوزه فیلم و رسانه در مشهد برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، این دوره از جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی که همزمان با نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار شد، از بین 70 اثر سینمایی شامل هشت فیلم بلند و 62 فیلم کوتاه در قالب داستانی، مستند، تجربه‌گرا و پویانمایی 22 اثر را برای بخش رقابتی انتخاب کردند و این آثار 23 و 24 بهمن در پردیس سینمایی اطلس اکران شد.

در بیانیه هیات داوران این دوره از جشن سیمرغ آمده است: بی تردید سهم خراسان بزرگ در رشد و نمو هنر بویژه هنر ایرانی، اسلامی هم در قدم‌های اول پیدایش هنر اسلامی و هم در طول قرون وسطی اسلامی بی بدیل و بی نظیر است، از فردوسی بزرگ و معماری و نگارگری و نقاشی و سفال‌گری گرفته تا کتابت پرجمال این معجزه جاویدان او در خراسان.

این بیانیه اضافه کرد: مستندهای ارسالی به این دوره از جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی از فرم قابل قبول و کیفیت مناسبی برخوردار بود اما محتوی ارایه شده در آثار مستند حاکی از دغدغه‌های صحیح فرهنگی و اجتماعی مستندسازان است که نمادش را در جوایز می‌بینید، حضور فیلمسازان جوان و پرشور در حوزه فیلم کوتاه داستانی نویدبخش است اما ضعف‌های مشخصی در ساختار آثار داستانی دیده می‌شود که عوامل متعددی از جمله شیوه‌های آموزش، بودجه متمرکز و آموزش تولید محور و دیگر موارد را شامل می‌شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در حوزه مضمون همچنان خلا ایده‌های بکر بومی و حماسی و انقلابی و هماهنگ با جامعه ایرانی، اسلامی به صورت جدی محسوس است، علی رغم حضور چند اثر اقتباسی همچنان خلا رابطه ادبیات و سینما آزاردهنده است، چنانچه در سینمای ایران این مشکل وجود دارد. در بیمه شناسی سینما بیشتر آثار ارایه شده مضامین اجتماعی دارند و از ژانر واحدی پیروی ممکن می‌کنند که غالبا در نتیجه مسائل اجتماعی و نگاه به جشنواره‌های خارج از کشور است، امیدواریم که در آینده شاهد تنوع آثار در حوزه‌ها و گونه‌های متفاوت از جمله سینمای کمدی، سیاسی و دینی و دیگر گونه‌های جذاب سینما باشیم.

هیات داوران چهارمین جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی از بین 22 اثر ارایه شده در بخش رقابتی این دوره، پنج اثر را برگزیدند .

در این مراسم لوح تقدیر بهترین فیلم مستند کوتاه، به مستند "مات" به کارگردانی نسیم سهیلی و لوح تقدیر بهترین فیلم مستند بلند، برای فیلم "آنجا سپیده دم" به هاشم مسعودی و محسن جهانی رسید.

همچنین لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی کوتاه، به فیلم "برنده" به کارگردانی علی کیوان تعلق گرفت. لوح تقدیر ویژه هیئت داوران برای نگاه ملی و هویت گرا،  نیز به فیلم "بندی‌ها" به کارگردانی جلیل شریعتی فر رسید و  دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه، برای مستند "جزیره بهرام" جهت پرداخت به موضوعات اجتماعی با نگاه امیدبخش به مسعود زارعیان تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی کوتاه، برای فیلم "شوفر" به رضا نجاتی رسید و هیات داوران دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری،  را برای تصویربرداری فیلم کوتاه "سفید" به علی عظیم‌زاده طهرانی اهدا کرد .همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلم نگاه مردمی، برای فیلم "دیوار" به سمانه سپهری کیا رسید.

نسیم سهیلی برگزیده بخش اصلی بهترین مستند کوتاه جشن سیمرغ خراسان درباره این جشن سینمایی در مشهد اظهارداشت: برگزاری چنین مراسمی در کلان شهر مشهد لازم بود و خوشحالم که مستند "مات" نخستین جایزه اش را از خراسانی‌ها گرفت.

وی در ادامه افزود: این جشنواره هنوز گام‌های اولیه اش را برمی‌دارد و امیدوارم در سال‌های آتی بهتر و حرفه ای تر برگزار شود مثلا یکی از مشکلات بخش‌های جوایز بود که کم و کاستی‌هایی داشت.

این هنرمند ابراز می2کند: به نظر من بخش‌های متفاوتی برای اهدای جوایز طراحی شده بود اما تماما در حوزه کارگردانی بود و عوامل دیگر سهمی از جوایز نداشتند هرچند که جایزه تصویربرداری به  یک فیلم کوتاه تعلق گرفت اما بهتر است در سال‌های آینده تمام بخش‌ها تفکیک شده و طراحی درست و دقیق تری در زمینه اهداء جوایز صورت گیرد.

سهیلی افزود: تدوین و تصویربرداری آثار داستانی با مستند بسیار متفاوت است لذا جوایز این بخش‌ها نیز باید از هم تفکیک شده و به همین منوال اهدا شود همچنین شایسته است در زمینه‌های دیگر مثل بازیگری، فیلمنامه و ... نیز جوایزی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بخش فیلم2های داستانی در جشن سیمرغ ضعیف بود ادامه داد: همانطور که هیات داوران نیز در بیانیه خود اشاره کردند ما فیلم قابل توجهی در این بخش نداشتیم و متاسفانه مشکل عمده بخش داستانی فیلمنامه بود!  هر چند در زمینه مستند آثار درخشانی را شاهد بودم و فکر می‌کنم خراسان مستند سازهای زبده ای دارد.

>>> مشاهده گزارش تصویری ...

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2683



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی