شهرآرا نوشت: شور فجر در سینماهای شهر علی رغم بی‌نظمی در فروش بلیت، ماسک نزدن تماشاچیان و... :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

شهرآرا نوشت: شور فجر در سینماهای شهر علی رغم بی‌نظمی در فروش بلیت، ماسک نزدن تماشاچیان و...

  • ۱۳۴۴

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با «موقعیت مهدی» و «ضد» گشایش یافت. افخمی-زمانی - نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد جمعه 15 بهمن با اکران فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر در سینماهای سیمرغ، ویلاژتوریست، هویزه و آفریقا و «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی در سینماهای اطلس، گلشن، هویزه، آفریقا، برفی و ویلاژتوریست آغاز شد. هرچند که بلیت‌فروشی جشنواره در ساعتی که مقرر شده بود شروع نشد و هرکدام از سینماها در ساعات مختلفی سیانس‌های خود را باز کردند با این همه، بلیت هر دو فیلم در سینماها تقریبا به طور کامل به فروش رسیده بود. مردم هم تقریبا از تماشای فیلم «موقعیت مهدی» که به زندگی شهید باکری می‌پرداخت و «ضد» که سال‌های پرالتهاب ابتدایی پس از انقلاب را به تصویر می‌کشید ابراز رضایت داشتند.ما در روز اول جشنواره سری به سینماهای هویزه، آفریقا، سیمرغ و اطلس زده‌ایم که در ادامه گزارش آن را می‌خوانید.

بی‌نظمی در فروش بلیت

حال و هوای نوزدهمین دوره فیلم فجر مشهد در سینما هویزه با بنر تبلیغاتی که در ورودی سینما نصب شده است، بیشتر احساس می‌شود. سالن شماره یک میزبان فیلم «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی است. دو نفر در حال نصب بنر این دوره از فیلم‌های فجر در سالن هستند و راهرویی که به سالن شماره یک نیز ختم می‌شود با بادکنک هایی به رنگ‌های سبز، سفید و قرمز تزیین شده است. در همان ورودی سالن با اطلاعیه‌ای به استفاده از ماسک تأکید شده است. گرچه خوراکی‌هایی که در دست تماشاگران است، چیزی غیر از این را نشان می‌دهد. فیلم با رضایت نسبی تماشاگران روبه‌روست و به گفته برخی از آن‌ها فیلم‌هایی مانند «ضد» می‌تواند نسل امروز را با تاریخ سیاسی کشور آشنا کند.

امیر سجادی، ۳۵ سال دارد که با همسر و فرزند کوچکش این فیلم را برای تماشا انتخاب کرده‌اند. او می‌گوید: سال گذشته شیوه‌نامه‌ها بهتر رعایت می‌شد و اگر فردی ماسک خود را برمی‌داشت مأموران سینما به او تذکر می‌دادند اما امسال نه از تذکر خبری هست و نه از نوارهای هشداردهنده و افراد به‌راحتی می‌توانند کنار یکدیگر بنشینند. از طرف دیگر تنها یک سالن به فیلم فجر اختصاص داده شده است در صورتی که اگر چند سالن برای این کار اختصاص می‌یافت نه‌تنها فاصله‌گذاری بهتر بود بلکه فیلم‌های بیشتری به نمایش گذاشته می‌شد.

سلیمانی، که 41 سال دارد و از سال 82 فیلم‌های جشنواره فجر را دنبال می‌کند، نیز از وضعیت تهیه‌ بلیت گله دارد و می‌گوید: بی‌نظمی و نامشخص بودن ساعت دریافت بلیت، مخاطب را کلافه و سردرگم می‌کند. هنگام تماشای فیلم «موقعیت مهدی» سیانس‌های روزهای بعد در سایت باز شد و نمی‌دانستم باید فیلم را ببینم یا باید بلیت فیلم‌های بعدی را خریداری کنم. بنابراین لازم است توجه بیشتری به این موضوع شود.

اکران با حضور مسئولان

سینما آفریقا که در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر میزبان اهالی رسانه است در ساعت 17:30 فیلم «موقعیت مهدی» را روی پرده برد. در این سینما تب‌سنجی انجام می‌شود اما از چک کردن کارت واکسن که پیش از این گفته شده بود برای ورود به سینما ضروری است خبری نبود. بوفه‌ سینما هم باز است و مردم خوراکی تهیه می‌کنند و با خود به سالن می‌برند بدون آنکه تذکر جدی به آن‌ها داده شود. در سینما آفریقا برخی از مسئولان هم حضور دارند که حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، یکی از آن‌هاست. حجت الاسلام پژمان‌فر، در بازدیدی که از سینما دارد در گفت‌وگو با شهرآرا درباره تعداد فیلم‌های جشنواره فیلم مشهد می‌گوید: من به مسئولان ارشاد در مشهد و تهران تأکید کردم که با توجه به متفاوت بودن خراسان رضوی از استان‌های دیگر تلاش کنند همه فیلم‌هایی که به جشنواره راه یافته‌اند را در سینماهای این استان عرضه کنند.

او همچنین بیان می‌کند: مردم مشهد حق دارند مانند مردم تهران تمام فیلم‌ها را ببینند. من با رئیس سازمان سینمایی کشور صحبت کردم و قرار شد تلاش‌هایی صورت گیرد تا با هزینه خود سینماها فیلم‌هایی که در جدول قرار نگرفته‌اند هم در مشهد اکران شوند.

حجت طباطبایی، دبیر اجرایی نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد، هم که در سینما آفریقا حضور دارد درباره مشکلات پیش آمده برای خرید بلیت توضیحاتی ارائه می‌کند و می‌گوید: سامانه مشکل داشت و برخی سینماهای ما دچار مشکل شدند به همین علت با تأخیر امکان خرید بلیت فراهم شد. دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به باز شدن سیانس‌های دو روز ابتدایی این رویداد تصریح می‌کند: قرار بود برای کنترل وضعیت فروش هر دو روز یک‌بار سیانس‌ سینماها برای خرید بلیت باز شود اما الان درحال پیگیری هستیم که امکان خرید برای همه سیانس‌ها فراهم شود.

ماسک بزن

سینما اطلس که امسال تنها در یک سیانس میزبان مخاطبان جشنواره فیلم فجر است، در روز اول این رویداد فیلم «ضد» را اکران کرد. سینما اطلس در لابی خود قوانین سخت‌گیرانه را برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا می‌کند و همه افراد بدون ماسک را وادار به تهیه ماسک می‌کند. در ورودی سالن هم کارشناس بهداشت محیط نشسته تا تب تماشاگران را چک کند. البته بوفه‌های خوراکی سینما اطلس مانند باقی سینماها کارشان را ادامه می‌دهند و مردم می‌توانند با خوراکی وارد سالن شوند.

علی یعقوبی که به همراه دوستانش به تماشای فیلم «ضد» در سینما اطلس نشسته با ابراز رضایت از تماشای این فیلم بیان می‌کند: «ضد» اولین فیلمی بود که در جشنواره امسال دیدم و تا حدودی انتظاراتم را برآورده کرد. او همچنین می‌گوید که به‌راحتی توانسته بلیت تهیه کند و به مشکلی برنخورده‌است.

معضل خوردن خوراکی

دیدن فیلم «موقعیت مهدی» افراد بسیاری را به سینما سیمرغ کشانده بود طوری که حتی پس از شروع فیلم هم شاهد ورود افراد به سالن هستیم. در بعضی از ردیف‌ها افراد با فاصله یک صندلی از هم نشسته و در بعضی از ردیف‌ها یک خانواده در کنار هم نشسته‌اند. با این حال هنگام تماشای فیلم برخی افراد ماسک‌هایشان را به بهانه خوردن تنقلات برداشته و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. فیلم نیز با رضایت نسبی تماشاگران همراه بوده و اغلب مشکلی برای خرید بلیت نداشته و به‌راحتی آن را تهیه کرده‌اند. صالح مدرسی‌زاده، جوان علاقه‌‌مند به سینما که در یک کتاب‌فروشی کار می‌کند، می‌گوید: خرید بلیت نسبت به سال گذشته بهتر انجام شد و با آنکه ظرفیت ۵۰‌درصدی بود اما مسئل بهداشتی نیز رعایت شد.

اکران‌ها امروز

امروز، در روز سوم نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد فیلم‌های «ماهان» و «ملاقات خصوصی» روی پرده می‌روند. براساس برنامه اعلام شده ساعت 17:30 فیلم «ماهان» ساخته حمید شاه‌حاتمی در سینماهای هویزه، آفریقا، ویلاژتوریست و سیمرغ اکران می‌شود. حمید شاه‌حاتمی فرزند علی شاه‌حاتمی کارگردان سریال‌هایی چون «خوش رکاب» و «خوش غیرت» و فیلم‌هایی مانند «رویای سینما» و «پرواز مرغابی‌ها» در نخستین ساخته سینمایی‌اش به سراغ قصه‌ای اجتماعی رفته است. علی شاه‌حاتمی که تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد در گفت و گو با یکی از رسانه ها بیان کرده است، فیلم‌نامه سینمایی «ماهان» بر اساس یک ماجرای واقعی نوشته شده و حرف اصلی آن امید دادن به انسان‌هاست. در واقع این فیلم روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی قرار می‌دهد. همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، نگار جوکار و وحید رحیمیان از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم حمید شاه‌آبادی به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین در تیتراژ فیلم بیان شده که درآمد حاصل از این فیلم صرف هزینه درمان کودکان سرطانی خواهد شد.

فیلم «ملاقات خصوصی» اولین تجربه کارگردانی امید شمس هم امروز ساعت 19:30‌در سینماهای اطلس، گلشن، هویزه، آفریقا، ولاژتوریست، برفی و پارک‌بازار روی پرده می‌رود. فیلمی با بازی پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا‌، ریما رامین‌فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور و نادر فلاح که توانسته تا اینجای کار جزو 5 فیلم برتر آرای مردمی قرار گیرد. فیلم‌نامه «ملاقات خصوصی» به‌صورت مشترک از سوی امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده و روایتگر داستانی عاشقانه در موقعیت‌های روستایی است. همچنین بهمن ارک کارگردان فیلم تحسین شده «پوست» به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد. امیر بنان که با تهیه‌کنندگی فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی نامش مطرح شد نیز تهیه‌کنندگی «ملاقات خصوصی» را برعهده دارد. او امسال به غیر از «ملاقات خصوصی» با فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان هم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

>>> برای مشاهده این مطلب در صفحه روزنامه، اینجا را کلیک فرمایید. 

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2662



  • مشکل چیه لااقل بگین مردم بنده خدا بدونن هی میخوان بلیط نگهبان شب بگیرن سایت بستس تا باز میکنه دقیقه نود مبینن فیلم دیگه ای بدون اطلاع قبلی جایگزین شده اخه این چه بازی سر مردمو دراوردین شرم اوره لااقل یه کلام زبون داشته باشین اطلاع رسانی کنین تو روزای باقیمانده آیا این فیلم تو مشهد اکران میشه ماها برنامه ریزی کنیم یا نه قیدشو کلا بزنیم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی