جشنواره هجدهم به روایت ایسنا: جشن سینما زیر سایه کرونا، جشنی که کرونا کم‌فروغش کرد! :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

جشنواره هجدهم به روایت ایسنا: جشن سینما زیر سایه کرونا، جشنی که کرونا کم‌فروغش کرد!

  • ۸۵۱

هجدهمین «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد زیر سایه کرونا برگزار شد؛ جشنی که کرونا کم‌فروغش کرد. به گزارش ایسنا، در شرایطی که شیوع ویروس کرونا جهان را به کلی دگرگون کرده و باعث تعویق یا لغو بسیاری از جشنواره‌ها و مراسمات سینمایی شده است، مسئولان فرهنگی کشور مصمم بودند هر طور شده امسال سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برگزار کنند. اینگونه بود که با وجود همه مخالفت‌ها جشنواره فیلم فجر امسال با "رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی" برگزار شد. در این میان مشهد نیز توانست برای هجدهمین بار میزبان جشنواره فیلم فجر باشد و همزمان با سی‌ونهیمن دوره جشنواره فیلم فجر از پانزدهم تا بیست‌ودوم بهمن تمامی فیلم‌های جشنواره سینمادوستان مشهدی به نمایش در آمدند. امسال، اما برخلاف سال‌های گذشته جشنواره فجر مشهد بدون افتتاحیه، اختتامیه و سایر برنامه‌های جانبی برگزار شد و سینماهای صرفا به نمایش فیلم‌ها پرداختند.

به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی سالن‌ها با یک‌سوم ظرفیت بلیت‌فروشی کردند و داشتن ماسک، تب‌سنجی و ضدعفونی کردن دست‌ها در هنگام ورود به سینماها الزامی بود. سالن‌ها پس از هر سانس ضدعفونی می‌شدند و ناظران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت بر روند اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت داشتند. امسال همچنین در راستای کاهش تجمع مردم در هنگام خرید بلیت، فروش گیشه وجود نداشت و تماشاگران باید بلیت‌های خود را از سه سامانه فروش بلیت «سینماتیکت»، «ایران تیک» و «گیشه ۷» به صورت اینترنتی رزرو و خریداری می‌کردند.

جشنواره هجدهم در سینماهای هویزه، سیمرغ، ویلاژتوریست و آفریقا با اکران فیلم‌های «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و «مامان» به کارگردانی آرش انیسی آغاز شد. در روز ابتدایی جشنواره آن‌طور که باید از فیلم‌ها استقبال نشد و خالی بودن سالن‌های سینما به خوبی تأثیر ویروس کرونا بر صنعت سینما را به رخ می‌کشید. در این روز ابتدایی به دلیل آن‌چه که مشکلات فنی اعلام شد، فیلم «مامان» با ۵۰ دقیقه تأخیر در سینما آفریقا به نمایش درآمد و سینما اطلس نیز نتوانست هیچ‌کدام از فیلم‌ها را نمایش دهد.

با گذشت یک روز از آغاز جشنواره، سینما گلشن نیز به لیست سینماهای دارای اکران جشنواره فیلم فجر مشهد اضافه شد. معاون هنری سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در رابطه با اضافه شدن سینما گلشن به لیست سینماهای دارای اکران جشنواره فجر به ایسنا گفت: در ابتدا مالک و بهره‌بردار پردیس سینمایی گلشن تمایلی به برگزاری جشنواره فیلم فجر نداشتند، اما با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، اعلام آمادگی کردند که ما نیز با تهران هماهنگ کردیم تا این سینما به گروه سینماهایی که دارای اکران جشنواره فیلم فجر هستند اضافه شود. 

استقبال تماشاگران از اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر مشهد نیز در روز دوم کمی بهتر شد. فیلم‌های «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی فیلم‌هایی بودند که در روز دوم در سینماهای آفریقا، هویزه، سیمرغ، گلشن و ویلاژتوریست مشهد به نمایش درآمدند. فیلم «تک تیرانداز» با مضمون دفاع مقدس و نقش آفرینی کامبیز دیرباز در نقش شهید زرین تماشاگران خاص خود را داشت و پس از نمایش فیلم با تشویق تماشاگران نیز همراه بود، اما فیلم «مصلحت» با مضمون سیاسی و بحث برانگیز خود تماشاگران بیش‌تری را به سالن‌های سینما کشاند و با جلب نظر مساعد در سالن‌ها، حاضران در سینما ایستاده به تشویق این فیلم پرداختند.

در این روز سینماهای آفریقا، سیمرغ، هویزه، اطلس، گلشن و ویلاژتوریست طبق برنامه به اکران فیلم‌های جشنواره پرداختند، اما جدول اکران فیلم‌های سینما اطلس با تغییر مواجه شد و فیلم‌های «خط فرضی» و «ابلق» در این سینما به نمایش درآمدند. مدیر پردیس سینمایی اطلس در گفت‌وگو با ایسنا، مشکلات فنی و خرید و نمایش جداگانه برخی فیلم‌ها را از جمله دلایل تغییر جدول اکران فیلم‌های جشنواره فجر مشهد در این سینما عنوان کرد و گفت تمامی بلیت‌های فیلم «ابلق» در این سینما، در روز دوم جشنواره به فروش رفته است.

اکران فیلم‌های پر ستاره «بی همه‌چیز»، «ستاره‌بازی»، «منصور» و «شیشلیک» در روز جمعه، ۱۷ بهمن‌ماه بر جمعیت تماشاگران سالن‌های سینما افزود و موجب گرم‌تر شدن تنور جشنواره شد. جدای از اکران این فیلم‌های متنوع اجتماعی، کمدی و دفاع مقدس که با بازیگران مطرحی به روی پرده سینما رفته بودند و تماشاگر را جذب می‌کردند، تعطیلی روز جمعه نیز سبب شده بود تا سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، میزبان شمار بیش‌تری از مخاطبان و علاقه‌مندان سینما باشند.

در این روز به دلیل حضور بیش‌تر تماشاگران در سالن‌های سینما، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کنترل بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع حاضران در سالن‌های، پر رنگ‌تر از دو روز نخست بود. مأموران بر ورود تماشاگران نظارت بیش‌تری داشتند. در هنگام ورود با استفاده از مایع ضد عفونی، دست‌های حاضران در سینما ضد عفونی می‌شد و با اندازه‌گیری دمای بدن تماشاگران به واسطه تب‌سنج، اجازه ورود مخاطبان را به سینماها می‌دادند. همچنین پیش از تماشای فیلم، مأموران به برخی افراد که ماسک خود را به گونه‌ای نادرست بر صورت زده بودند و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کردند تذکر داده و هنگام ورود تماشاگران به سالن‌های نمایش، مراقب بودند که تماشاگران با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بر صندلی‌های تعیین شده خود بنشینند.

شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه و در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر مشهد، فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده در سینماهای آفریقا، هویزه، سیمرغ، گلشن و ویلاژتوریست به نمایش در آمد. این فیلم که زنده یاد علی انصاریان در آن آخرین نقش خود را ایفا کرده بود، دوست‌داران خود را به سینماهای نمایش دهنده فیلم فجر کشاند و موجب شد جمعیت مخاطب نسبت به روزهای گذشته بیش‌تر شود و با اعلام نام علی انصاریان در تیتراژ فیلم، صدای تشویق تماشاگران حاضر، سالن را در خود فرو برد. «یدو»، «تی‌تی» و «ستاره‌بازی» فیلم‌های دیگری بودند که در روز چهارم جشنواره به نمایش درآمدند. این فیلم‌ها نیز با استقبال تماشاگران حاضر در سالن‌های سینما همراه شدند.

در ششمین روز جشنواره، فیلم «خط فرضی» نخستین ساخته فرنوش صمدی توانست نظر مخاطبان جشنواره را جلب کند و در فهرست پر مخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر مشهد قرار گیرد. در این روز، فیلم «منصور» اکران شد، اما «خط فرضی» با مضمون ملتهب و مخاطب‌پسند خود توانست تماشاگران بیش‌تری را نسبت به فیلم «منصور» به سالن‌های سینما بکشاند. این فیلم با بازی سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان و حسن پورشیرازی و تهیه‌کنندگی علی مصفا پس از پایان نمایش، تحسین و تشویق مخاطبان حاضر در سالن نمایش را بر انگیخت.

۲۰ بهمن‌ماه و در هفتمین روز از جشنواره، مشهدی‌ها برای دیدن فیلم همشهری خود -عادل تبریزی- به سالن‌های سینما آمدند تا «گیج‌گاه» را ببینند. در این روز اما، آمار حضور تماشاگران فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده کمی بیش‌تر از «گیج‌گاه» بود. با این حال هر دو فیلم مورد استقبال تماشاگران، منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفتند. در این روز فیلم‌های «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی نیز برای چندمین بار در سینما اطلس به نمایش درآمدند. تمام بلیت‌های «شیشلیک» در این سینما به فروش رفته بود و این فیلم با تشویق تماشاگران همراه شد.

«زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در ژانری متفاوت و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، در سینماهای آفریقا، هویزه، سیمرغ، گلشن و ویلاژتوریست به نمایش درآمدند و با استقبال خوب مخاطبان همراه شدند.

در این روز در حالی که بر اساس جدول اکران پردیس سینمایی اطلس، سه فیلم «تی‌تی»، «بی ‌همه‌چیز» و «شیشلیک» قرار بود از مجموعه فیلم‌های جشنواره فجر امسال در این سینما به نمایش درآیند، سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خبری از اکران نشدن فیلم‌های جشنواره در پردیس سینمایی اطلس در روزهای سه‌شنبه، ۲۱ بهمن ماه و چهارشنبه، ۲۲ بهمن ماه خبر داد که با تکذیب مدیر این سینما همراه شد. مدیر پردیس سینمایی اطلس در واکنش به این خبر، ضمن تکذیب عدم اکران فیلم ها در سینما اطلس به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد به علت تفاوت جدول اکران فیلم‌ها در سینما اطلس با سایر سینماها، مسئول درج خبر در سایت اداره کل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی خراسان ‌رضوی صرفاً با نگاهی به جدول و خالی بودن برنامه اکران اطلس این‌گونه استنباط کرده است و به اشتباه این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده است. البته پس از پیگیری‌های ایسنا، این اداره کل بعدتر خبر خود را اصلاح کرد.

هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد نیز با نمایش فیلم‌های «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی، «بی ‌همه‌چیز» به کارگردانی محسن قرایی، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و اعلام برگزیدگان در تهران بدون برگزاری هیچ‌گونه مراسمی به کار خود پایان داد.

بر اساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فیلم‌های «شیشلیک»، «ابلق»، «بی‌همه‌چیز» و «تی‌تی» پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر مشهد بودند و توانستند بیش از سایر آثار نظر مخاطبان را به خود جلب کنند.

با وجود این‌که به گفته بسیاری از منتقدان شیوع ویروس کرونا کیفیت و تعداد فیلم‌ها را کاهش داده و جشنواره امسال را کم‌فروغ کرده بود، عده‌ای نیز برگزاری جشنواره را آغازی دوباره برای سینمای ایران پس سالی سخت قلمداد کردند. 

انتهای پیام


:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2537



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی