نظرسنجی: ارزیابی کلی بیستمین جشنواره ی فیلم فجر مشهد - باطل شد! :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

نظرسنجی: ارزیابی کلی بیستمین جشنواره ی فیلم فجر مشهد - باطل شد!

  • ۹۵۰

باطل شدسلام و سپاس از آن دسته از مخاطبان عزیزی که در نظرسنجی و ارزشیابی عملکرد مسئولان و دست اندرکاران برپایی ارکان و اجزاء بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد شرکت فرمودند.

اطلاعیه: نظرسنجی بیستم باطل شد!

متأسفانه با کمال تأسف اعلام می کنیم به دلیل دستکاری ناشیانه ی برخی از هنرمندنماها و نظرسازان در آراء نظرسنجی ارزیابی عملکرد مسوولان برپایی بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد، مجبوریم علی رغم میل باطنی خود، کلاً این نظرسنجی را باطل اعلام نموده و قضاوت نهایی را به عهده ی افکار عمومی و فعالان فهیم، قدرشناس و نکته سنج سینمای خراسان بسپاریم.

در این باره، در گروه هم افزایی فکری و تلگرامی فعالان و سینمادوستان خراسانی به گلایه، این گونه نوشتیم و مستندات را منتشر کردیم که عیناً بازنشر می گردد:

به نام خدا، به استحضار عموم مخاطبان سینمای استان و جشنواره فیلم فجر مشهد می رسانیم متأسفانه برخی از نظرسازان ناشی و هنرمندنما، تصمیمی دستجمعی اما ناشیانه گرفتند تا در نتایج نظرسنجی همه ساله ی جشنواره که بازتاب دهنده ی واقعیات روز جشنواره است، اخلال ایجاد کنند که مع الاسف، موفق هم شدند!

در پایان این نوشتار، مستند آن منتشر می شود تا مخاطبان فهیم و صبور جشنواره خود به عینه ببینند و قضاوت کنند چطور می شود طی دو روز گذشته، گزینه ی اول نظرسنجی یعنی بسیار خوب، هزار و ۵۰۰ درصد افزایش رأی داشته باشد و یکی دو رأی وارده، به یکباره تبدیل به سی رأی شود؟!

این در حالی است که به اذعان همگان، جشنواره بیستم هم چنان که گمان آن می رفت، حتی از سال گذشته بدتر و بی نظم تر و ناهماهنگ تر برگزار شد و در همه ی شاخص ها نسبت به سال گذشته از جمله اطلاع رسانی، افول واضح و آشکاری داشت، به گونه ای که برای بار صدم، باز همه یکصدا گفتیم: «هر سال دریغ از پارسال!!!» واقعیتی که اظهر من الشمس می نمود! 

توضیح بیشتر در باره ی علل فنی این اتفاق ناخوشایند این که سامانه ی وبگذر که سالها میزبان نظرسنجی های عمومی ماست، به ازای هر دیوایس اعم از دستگاه لب تاب، رایانه، موبایل یا تبلت، اجازه ی ثبت فقط یک رأی در هر ۲۴ ساعت را می دهد. هرچند سامانه های بهتر و فنی تری طی سالهای اخیر پدیدار شدند که می توانند این نقص فنی را پوشش دهند، اما احساس نیاز نمی کردیم چون طی این ۱۶ سال گذشته، هیچ مشکلی با آن نداشتیم، چراکه مخاطبان فهیم و هنردوست سینمای استان، اساساً نیازی به تقلب و دستکاری عامدانه در آن چیزی که از اساس متعلق به خودشان است، نداشتند و امسال، عملاً اولین سالی است که با پدیده ی تقلب در یک ارزیابی ساده و عمومی روبرو شدیم، از این رو ناگزیریم علی رغم میل باطنی، این نظرسنجی دستکاری شده را باطل اعلام کنیم.

می گوییم دستکاری ناشیانه، بدین جهت که اگر این حضرات اخلال گر، تمام این ۳۰ رأی مازاد و لپ لپی را میان دو گزینه ی اول و دوم (یعنی بسیار خوب و خوب)، تقسیم می کردند، تا حد زیادی چه بسا باورپذیرتر می نمود و شاید تصمیم به ابطال آن نمی گرفتیم، اما این که در عرض دو روز، به یکباره ۳۰ رأی فقط به سبد گزینه ی اول (یعنی بسیار عالی) اضافه شود، اقدامی تابلو و اصطلاحاً گوشه باز بود و همین خبط بزرگ باعث شد تا هم نظرسازان به نیت شوم خود نرسند و هم این سلسله افکارسنجی ها ندر ایستگاه شانزدهم خود ناقص بماند... افسوس...

البته از این بابت، نگران نیستیم چون ناگفته پیداست رسانه ها و متولیان افکار سنجی، معمولاً فرم های نظرسنجی ها را وقتی تهیه و در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند که بین دو یا چند گزینه شک داشته، از نظر دقیق مردم مطمئن نباشند!

مثالی بزنیم از زندگی امروزه ی مردم از نظر معیشت اقتصادی و آن هم این که فقط یک قلم، مادامی که با تورم ۵۱ درصدی مواجه هستیم و مثلاً قیمت گوشت قرمز پارسال همین موقع به استناد گزارش دیروز آپ «آخرین خبر خراسان»، ۱۴۰ هزار تومان بوده و امسال ۳۲۰ هزار تومان یعنی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده، عملاً  نظرسنجی و پرسش از مردم مبنی بر این که آیا تورم را حس می کنید؟ بدیهی است کاری کاملاً بی معنی و بیهوده خواهد بود، چرا که این موضوع، دیگر اظهر من الشمس بوده و نیازی به افکار سنجی عمومی ندارد و حقایق و ارقام خود گویاست! 

بنابراین، با عنایت به وجود این همه نظرات منفی مردمی که فقط بخش اندکی از آن در ستون مردم نگاره های تارنمای جشنواره درج شده و مستند و برگرفته از گفت و گوهای واقعی و حقیقی آنان در شبکه های اجتماعی پیوست تارنما همچنین سامانه ی پاسخگویی آنلاین و صفحات نطردهی سایت و... است، لذا به نظر می رسد علی الظاهر امسال نیازی به نظرسنجی نیست که به قول شاعر: «آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است؟»

کاش این گونه نمی شد و مسئولان این دوره از جشنواره در جشن ۴۴ سالگی انقلاب شکوهمند و ۴۱ سالگی سینمای انقلاب و بیستمین ایستگاه مشهد، دیگر تصمیم می گرفتند که این پرونده ی نخ نما، حوصله بر و مشمئز کننده ی «اطلاع رسانی های دقیقه ی ۹۵ و صدی» و این آزمون و خطاها و بی اعتنایی ها و بی احترامی ها و تبعیض ها و ندیدن مطالبات بحق مردمی را برای همیشه ی خدا ببندند و دیگر خاک اره را اره نکنند!

و ای کاش، نتایج و آثار افکارسنجی بیستم هم مانند سنوات گذشته، سالم و دست نخورده و واقعی محفوظ می ماند. نتایجی که عملاً دست مایه و رهتوشه ی ارزشمندی برای مسئولان برگزاری بزرگترین جشن سینمای کشور در دوره های آتی است.

آن هم در دیار هنرپروری که مردمانش اعم از مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی و ملک پاسبان رضوی، سینماروترین مردم ایران (پس از پایتخت) هستند، بیشترین تأسیسات سینمایی در آن احداث شده و انجمن سینمای جوان اش، بیشترین عضو را دارد.

کوتاه سخن آن که قطعاً در دوره ی آتی یعنی در بیست و یکمین جشنواره، ان شاءالله و به شرط حیات، از سامانه های «گوگل فروم» و یا دیگر سامانه های راستی آزمایی که متکی به شماره های تلفن همراه مخاطبان هستند، برای نظرسنجی عمومی ارزیابی عملکرد مسئولان جشنواره بهره خواهیم گرفت تا دیگر این افراد خاطی و تضییع کننده حقوق مردم نتوانند در پوشش این منافذ و خطاهای فنی، دستاورد گران سنگ افکارسنجی بیست دوره برپایی مهمترین رویداد سینمایی کشور را در دیار و شهر منسوب به عالم آل محمد، حضرت امام اباالحسن الرضا علیه السلام، تخریب کرده و یا تحت الشعاع قرار ندهد. و کلام آخر:  

آینه چون نقش تو بنمود راست... خود شکن، آئینه شکستن خطاست!

درود و بدرود

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2090



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی