وقتی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر مشهد مقدس برای رسانهها جایی ندارد... آیا خرید بلیت توسط خبرنگاران به معنای حق انتخاب بیشتر برای آنها است؟! هر سال رسانهها دغدغه برگزاری جشنواره فیلم فجر را دارند، اما آنها امسال باید دغدغه حضور خود را در این جشنواره داشته باشند، چراکه جایگاه مهمانان جشنواره فیلم فجر مشهد برای رسانهها جایی ندارد....
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، درحالی زمان خرید اینترنتی بلیت جشنواره فلیم فجر مشهد تمدید شد، که سرپرست روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص حضور خبرنگاران در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر مشهد عنوان کرد: خبرنگارانی که تمایل به حضور در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر مشهد را دارند، میتوانند با مراجعه به سایت نسبت به خرید بلیط جشنواره اقدام کنند.مریم جعفرزاده با بیان این خبر افزود: با توجه به فروش متمرکز و اینترنتی بلیتهای جشنواره توسط ستاد مرکزی برگزاری جشنواره در تهران امکان صدور کارت ویژه خبرنگاری مقدور نیست و خبرنگاران میتوانند نسبت به خرید بلیت جشنواره بهصورت اینترنتی اقدام کنند.وی اظهارداشت: دبیرخانه جشنواره این تمهید را ایجاد کرده است که برای هر رسانه رسمی و دارای مجوز و فعال در حوزه سینما که نسبت به خرید بلیت اقدام میکنند، کمک هزینه خرید بلیت اختصاص یابد.سرپرست روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بلیت فروشی بخش استانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از صبح روز پنج شنبه 7 بهمن از طریق سامانه اینترنتی «سینوگرام» آغاز شده و تا روز دوشنبه 11 بهمن ماه ادامه دارد.*بیمهری به اصحاب رسانه، سریالی که هر سال تکرار میشوداین خبر در حالی منتشر شده که رسانهها به خصوص خبرگزاریها هرسال اخبار بسیاری از جشنواره فیلم فجر مشهد از نقد فیلمها گرفته تا اطلاعرسانی نحوه اکران فیلمها در اختیار علاقمندان قرار میدهند، اما متأسفانه هرسال شاهد بیمهری مسؤولان به رسانهها هستیم، بهطوریکه این موضوع برای خبرنگاران و عکاسان به موضوعی عادی تبدیل شده است.امسال، اما این بیمهریها به حد بالای خود رسیده، بهطوریکه نهتنها، هیچ جایگاهی برای رسانهها تعیین نشد، بلکه آنها باید با وجود هزینههای کم خبر و هزینههای بالای هر بسته فیلم در جشنواره مذکور، اقدام به پوشش خبری این رویداد بزرگ سینمایی کنند که به نظر میرسد، امسال، مسؤولان فرهنگ و ارشاد با یک دلیل غیرمنطقی رسانهها را حق واقعی خود محروم کردند.*خرید بلیت توسط خبرنگاران به معنای حق انتخاب بیشتر برای آنها است!در این خصوص، معاون سینمای و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشهد، استقبال مردم از یک سو و انتخاب سالن و زمان حضور خبرنگاران در این جشنواره را با تصمیمات اعلام شده برای آنها از سوی این اداره کل، دلیل تناسب بهتر اصحاب رسانه با انتخابهای بیشتر تماشای فیلم برشمرد و اظهار داشت: این تصمیم، اتفاق خوبی است و اگر به این موضوع به دید مثبت، نگاه شود، میتواند کمک بهتری برای خبرنگاران باشد، چراکه حق انتخاب بیشتری برای آنها ایجاد میکند.افشین تحفهگر در خصوص مبلغ کمک هزینه به رسانههای معتبر عنوان کرد: این امر در نامه منتشر شده از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به رسانهها اعلام شده است.وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فکر نمیکنید، اطلاعرسانی مذکور به خبرنگاران به دلیل فروش بسیاری از بلیتها دیر اعلام شده و آنها جایگاه مناسب را از دست میدهند؟ بیان کرد: خیر، چراکه ما معتقدیم، هیچ کجای سینما نامناسب نیست و البته خبرنگاران نیز 24 ساعت وقت دارند تا بلیت تهیه کنند!معاون سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه این اداره کل با تعداد خبرنگاران در این جشنواره مشکلی ندارد و تنها قصد ایجاد حق انتخاب برای آنها را دارد ادامه داد: تلاش اداره کل مذکور رفع نواقص گذشته و افزایش نقاط قوت این جشنواره است.به گفته این مقام مسؤول، ستاد این جشنواره هر سال تلاش در برگزاری بهتر آن میکند اما سخنان وی بیشتر به سؤالی مبنی براینکه بهبود وضعیت حضور خبرنگاران به چه قیمتی؟ است، ختم میشود، چراکه هزینهای که برای تهیه خبر و تماشای فیلمهای جشنواره مذکور برای یک خبرنگار ایجاد میشود، حدود 200 هزار تومان خواهد بود که پرداخت این میزان هزینه برای بسیاری از اصحاب رسانه امکان پذیر نیست و بیتردید این تصمیم میتوانست بدون پرداخت هزینه از سوی خبرنگاران به جریانی خوب تبدیل شود.این در حالی است که تصمیمات گرفته شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت گرفته تا اداره کل، نشان از عدم اطلاع مسؤولان مذکور از اهمیت مقتضیات و شرایط پوشش خبری اصحاب رسانه برای رویدادی بزرگ همچون جشنواره فیلم فجر مشهد است که متأسفانه با وجود اینکه این جشنواره در آستانه چهاردهمین سال برگزاری است، اما از نظر مسؤولان باید تجربه شود و حال سؤال اینجاست که آیا سهم خبرنگاران پرتلاش فرهنگ و هنر مشهد در این رویداد بزرگ، آزمایش شیوههای مختلف فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟گزارش از: نفیسه سلیمانیان
موضوعات: