دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد: مشهد نیاز به شهرک سینمایی ندارد/از تولید فیلم‌ها حمایت شود :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد: مشهد نیاز به شهرک سینمایی ندارد/از تولید فیلم‌ها حمایت شود

  • ۴۴۸

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد با اشاره به اینکه دوران تولید فیلم در شهرک‌های سینمایی گذشته، گفت: مشهد نیاز به شهرک سینمایی ندارد و مسئولان به جای آن باید به حمایت از تولید آثار فیلمسازان مشهدی بپردازند. محمدرضا فرهادی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص احداث شهرک سینمایی در مشهد بر اساس تصمیم شورای شهر و نظر رئیس سازمان سینمایی، اظهار کرد: به نظر من دوران تاسیس شهرک‌های سینمایی خیلی وقت است که به سرآمده و اینکه شورای شهر مشهد با چه انگیزه و مشورتی به این نتیجه رسیده که شهرک سینمایی بسازد نمی‌دانم. طبیعتا در شهرک‌های سینمایی مدرن که در جهان ساخته می‌شود، با توجه به ویژوال افکت‌ها و امکانات نرم‌افزاری می‌توانند بازیگران را در هر لوکیشنی که می‌خواهند قرار دهند و به جای اینکه شهرک‌هایی سینمایی احداث کنند، سوله‌های بزرگی دارند.

وی افزود: در کشور ما چند شهرک سینمایی وجود دارد که به گفته رئیس سازمان سینمایی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، هیچکدام ظرفیت تولید فیلم را ندارد و میلیاردها تومان باید بابت هزینه نگهداری آن پرداخت کنند. اشخاصی که طرح ساخت شهرک سینمایی در مشهد را کلید می‌زنند باید ابتدا پرس‌وجو کنند و از تجارب گذشته بهره ببرند. اینکه تا یک پادگان یا زمین خالی را مشاهده کنیم و سریعا بگوییم که می‌تواند به شهرک سینمایی تبدیل شود صحیح نیست.

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد خاطرنشان کرد: البته که ساخت چنین شهرکی در مشهد تمنای هنرمندان سینماگر در حداقل ۱۵ سال گذشته بوده اما انقدر این اتفاق به تاخیر افتاد که امروز دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی، چنین نیازی حس نمی‌شود.

فرهادی‌نیا تصریح کرد: آنچه اولویت سینمای امروز مشهد است، کمک به چرخه تولید است نه اینکه زیرساخت‌هایی درست کنیم اما سینماگری نداشته باشیم که رغبت کند در آن شهرک سینمایی فیلم تولید کند. کسانی که این تصمیمات را می‌گیرند باید مشاوران جامع‌الاطرافی داشته باشند تا با راهنمایی، هزینه‌ای که می‌خواهند برای شهرک سینمایی انجام دهند را برای تولید فیلم در مشهد اختصاص دهند.

وی ادامه داد: هنرمندان سینما بیشتر از آنکه نیازمند شهرک سینمایی باشند، به این نیاز دارند که ایده‌هایشان که می‌تواند به فیلم‌های سینمایی خوب تبدیل شود، مورد حمایت قرار گیرد، چراکه هر روز که می‌گذرد، فعالیت در صنعت سینما پرخرج‌تر و دشوارتر خواهد شد؛ خصوصا در مشهد که پتانسیل نیروی انسانی بسیار بالایی دارد اما حامیان اندکی در حوزه سینما دارد که می‌توانند سینماگران واقعی را از غیرواقعی تشخیص داده و به آن‌ها کمک کنند.

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد عنوان کرد: اگر مسئولان به این باور برسند که قرار است از سینمای مشهد حمایت کنند، قبل از احداث زیرساخت‌های سخت‌افزاری، باید حمایت‌های نرم‌افزاری را از تفکرات و ایده‌های سینماگران ببینیم. در حال حاضر چند سینماگر خوب مشهدی پروانه ساخت فیلم‌های خود را یک سال پیش گرفته‌اند اما هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی حاضر به این نیستند که کمک کنند تا فیلم آن‌ها که مربوط به هویت مشهد است، تولید شود.

فرهادی‌نیا با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ دو رویکرد عرضه‌محور و تقاضامحور وجود دارد، بیان کرد: مسئولان امر باید ابتدا بدانند که تقاضا به چه مقدار وجود دارد و سپس برای زیرساخت‌ها تصمیم‌گیری کنند. همان‌گونه که روز به روز در حال اضافه کردن سالن‌های سینما به مشهد هستیم اما فیلمی نداریم که در آن‌ها اکران کنیم، این ایده هم احتمالا نمی‌تواند صحیح باشد چراکه فیلم‌های کمی در شهرک سینمایی ساخته خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما باید به نیروی انسانی توجه کنیم و بدانیم که تا امروز در مشهد حتی دانشکده سینما نداریم تا به درستی آموزش دهد و بتوانیم نیروهای سینماگر خوبی را تربیت کنیم.

دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد بیان کرد: اگر درصد اندکی از هزینه‌ای که قرار است برای ساخت شهرک سینمایی انجام شود به فیلمسازان مشهدی اختصاص داده شود، حداقل سالی ۳ فیلم خوب سینمایی می‌توان در مشهد ساخت که گردونه اقتصاد، فرهنگ و نیروی انسانی مشهد بچرخد اما این اتفاق نمی‌افتد. ما باید باور کنیم که سینماگران مشهدی تنها باید برای ساخت فیلم‌هایشان حمایت شوند، چراکه بعید میدانم در طول سال فیلم‌هایی که نیازمند شهرک سینمایی مدرن باشند، از انگشتان یک دست بیشتر باشد.

فرهادی‌نیا اضافه کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد که موضوع ساخت شهرک سینمایی در مشهد باید دقیق‌تر، علمی‌تر و تخصصی‌تر بررسی شود تا برای آن پول‌های این شهر را هزینه کنند. البته که من معتقدم آن‌ها که چنین نظری ارائه داده‌اند، نیت خیر داشته‌اند و خواسته‌اند کمکی به سینمای مشهد کنند.


:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2696



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی