صفهای طویل انتظار برای دیدن فیلمها خبر از یک اتفاق خوب در یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد میدهد. این اتفاق خوب حکایت از آن دارد که مخاطبان امروز که همان نسل جدید ما هستند، به سینمای ایران دلبستهاند. اینکه مردم شهرمان برای دیدن فیلمهای جشنواره فجر در سرما و صفهای طولانی ساعتها میایستند، وظیفه مسؤولان و سینماگران را چند برابر میکند. حالا میدانم نسل امروز علیرغم همه تبلیغات، به سینمای ایران و بخصوص فیلمهای ارزشمند علاقهمند هستند. و حضور چشمگیر آنها در سیانس فیلمهای خاص دلیل همین گواه است...
امروزیکشنبه 20 بهمن است. امروز دو فیلم «امروز» و «روزگاری عشق و خیانت» اکران شد.فیلم «امروز» نوشته شادمهر راستین و به کارگردانی رضا میرکریمی است که این فیلم درسی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ نمایش داده شد.در «امروز» که بر اساس طرحی از میرکریمی نوشته شده، روایت یونس راننده تاکسی کهنه کاری (پرویز پرستویی) است که در پایان یک روزکاری به زنی جوان «سهیلا گلستانی» کمک میکند تا به بیمارستان برسد. زن باردار است و... در این فیلم همچنین شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان حیایی و آسیه رضایی به ایفای نقش میپردازند.میرکریمی درباره فیلمش میگوید؛ به دنبال قهرمانی دم دستی نبوده است و برای او «یونس» قهرمانی است که خودش را بینیاز از قضاوت دیگران میبیند. «امروز» به نظر من فیلمی متفاوت است. فیلمی که قراردادهای رایج شخصیت پردازی را میتند. نویسنده و کارگردان با آگاهی از دادن اطلاعات کافی پرهیز میکنند. میرکریمی به قضاوتهای افراد مختلف از دیدگاه خودشان بر اساس دیدههایشان اشاره میکند.یونس نماد دورانی است که خیلی هم از ما دور نیست. نماد مردان دوران جنگ است. نسل جنگ که بدون آنکه قضاوت کنند و بخواهند درگیر نسل امروز میشوند، شاید نسلی که بدون فکر به جایی میرسند که باز مجبورند همان نسل قبل دستشان را بگیرد و حتی بهترینها برای ادامه نسل آینده هستند. فرزندی که پدرش مشخص نیست به دنیا میآید و در لحظه آخر یونس حامی همان کودک (نسل آینده) میشود.به هر حال «امروز» پر از سکوت است و بازی زیبای پرستویی در سکوت که بحق یکی از بهترین بازیهای اوست، این باور را به تماشاگر القا میکند که نسل دوران جنگ دیگر نمیخواهد حرف بزند و حرفهایی که نیازی نیست بشنود و...روزگاری عشق و خیانت«روزگاری عشق و خیانت» در سیانس دوم روز یکشنبه در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد. فیلمی که در ابتدا پروانه فیلمنامهاش به نام «عبور از مه» صادر شد و بعد از آن تغییر نام یافت، از بهمن 91 در دشت مغان تصویربرداری آغاز شد و گویا در فروردین 92 در تهران به پایان رسید.«روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داوود بیدل به روایت قصهای با محوریت انقلاب اسلامی میپردازد.در فیلم میلاد کی مرام، شهرزاد کمالزاده، همایون ارشادی، نسرین مقانلو، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقیپور و جمشید هاشمپور به ایفای نقش میپردازند.در این فیلم پروانه و دخترش آینه درگیر اتفاقات گذشته میشوند.متأسفانه روزگاری عشق و خیانت نتوانست آن گونه که باید و شاید با مخاطب ارتباط برقرار کند. بازی در بازیهای صحنهها و قطعهای پشت سر هم و گاه سرگردانی مخاطب همه و همه باعث میشود که حتی مخاطب عام سینمای ما هم نتواند از این فیلم لذت ببرد. اگرچه فیلم سعی دارد با استفاده از بازیگران خوب، لوکیشنهای زیبا یک اتفاق در دوران قبل از انقلاب را به تماشاگر نشان دهد، اما به اعتقاد من، در نشان دادن آن عقیم میماند.شیار 143دوشنبه 21 بهمن، فیلمهای «شیار 143» و «رنج و سرمستی» اکران میشود.«شیار 143» اگرچه جزو فیلمهایی است که کارگردان آن به «فیلم اولیها» معروف است، اما نرگس آبیار که تجربه دستیاری کارگردانی کارگردانان بزرگ طی سالهای متمادی را دارد، توانست به رده فیلمهایی برسد که هم نظر مخاطب و هم منتقدان را به خود جلب کند.«شیار 143» روایت «انتظار» است. حکایت رنج مادران این روزگار است. «شیار 143» قصه پیچیدهای ندارد آدمهای پیچیدهای هم ندارد. همه عناصر و شخصیتها برایمان آشنایند. من نمیدانم درباره این فیلم چگونه باید نوشت و یا با چه زاویهای به آن نگاه کرد. سینمای پس از جنگ، سینمای تازهای نیست، اما کارگردان با شناخت دقیق از این سینما، کار بزرگی انجام داده است.فیلمبرداری روی دست کاملاً مشهود است و همین شیوه تصویربرداری حق انتظار سخت را برای مخاطب سادهتر میسازد.«الفت» زن روستانشینی که «یونس و فردوس» دو فرزند خردسالش را بدون پدر بزرگ میکند. او شیر میدوشد، کشاورزی میکند و همه خستگی و دشواریهای زندگی را با فرستادن دو فرزندش به دانشگاه از تن بیرون میکند، اما حالا درست روزهای آغازین جنگ است و یونس 19 ساله دانشجو برای دفاع از ناموس و وطن به جبهه میرود. «یونس» برنمیگردد، قصه بیخبری یک مادر از تمام سالها چشم انتظاری است. زنان بسیاری که ماندند به غصه اسارت، شهادت و مفقودی عزیز دلشان.اما پایان غافلگیرکننده فیلم و سکانس تداعی تولد دوباره یونس، آرامش الفت و موسیقی زیبای آن تفاوت آن در نوع نگاه به سینمای جنگ را نشان میدهد.بازی زیبای «مریلا زارعی» نیز در این فیلم حکایت از پختگی زارعی طی این سالها دارد. نوعی نگرش زیبا و رسیدن و حلول به شخصیت الفت حکایت از همین پختگی است.این کارگردان ثابت کرد که «شیار 143» با نگاهها و با سلایق گوناگون جزو فیلمهای خوب محسوب میشود و کار ارزشمند جای خویش را باز خواهد کرد.سایر بازیگران این فیلم عبارتند از مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یدا... شادمانی و... .رنج و سرمستیفیلم «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی است که شنیده بودم در اکران جشنواره فیلم تهران با سردی اهالی رسانهها و سینماگران مواجه شده بود.این فیلم که با هزینه میلیاردی ساخته شده، روایت داستان زن و شوهری است که زن نماینده مجلس است و مرد سازنده موشک. آنها مشکلاتی با هم دارند و زن متقاضی طلاق است و داستان وارد جریان دوران جنگ میشود.و حکایت از زن (طاهره) که در دوران جنگ به اسارت گرفته میشود، او باردار است و پسرش امیرحسین را در اردوگاه به دنیا میآورد، اما امیرحسین توسط عراقیان کشته میشود و...داستان حمله عراق به مردم ایران را نشان میدهد اما متأسفانه جهانگیر الماسی بازیگر قدیمی سینمای ایران که در فیلمهای خوبی هم به عنوان بازیگر حضور داشته است این بار به عنوان کارگردان و اولین تجربه او علامتهای سؤال و تعجب فراوانی را برای همگان به جا گذاشت. شاید من و تعداد کمی از مخاطبان در سیانس احترام به سالها زحمت بازیگری جهانگیر الماسی بود.حرکات کاریکاتور گونه سرهنگ عراقی و حضور او در سراسر فیلم متأسفانه بویژه اغراق شده در نوع بازی و رفتار احساس خوبی را به مخاطب القا نمیکند. گریمهای نامناسب صحنههای عراقی به اعتقاد من تماشاگر را به یاد تئاترهای دانش آموزی اول انقلاب میاندازد که این احساس همذات پنداری مخاطب را با فیلم کاهش میدهد تا جایی که حس میشود ای کاش به سوژههایی که به همه سالها انتظار، عشق و غیرت مردمان این مرز و بوم برمیگردد، جدیتر اندیشیده شود، زیرا حضور مخاطبان سینما و استقبال از سینمای ارزشی دوران دفاع مقدس از بین فیلمهای اکران شده 6 روز اول جشنواره یازدهم فیلم فجر مشهد روایت آن را دارد که مردم و نسل امروز به حرمت گذاشتن ارزشهای جوانان که بیادعا رفتند تا امروز همین نسل جوان که آنها را ندیده است، احترام قائلند. حضور چشمگیر جوانان سینمادوست در سیانسهای فیلمهای چ، مهمان داریم، شیار 143 و امروز دلیل همین مدعاست. سخن آخربه گزارش روابط عمومی ستاد دبیرخانه یازدهمین دوره فیلم فجر مشهد سیانسهای صبح سه شنبه 22 بهمن تعطیل اعلام شد و فیلمهای سیانسهای از ساعت یک به بعد به ترتیب مربوط به فیلم برف (مهدی رحمانی) و خط ویژه (مصطفی کیایی) است.سرور هادیان
موضوعات: