شهرآرا از زبان کارگردان «اشنوگل» نوشت: فیلمی که ارشاد خراسان از ساخته شدنش خبر نداشت! :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

شهرآرا از زبان کارگردان «اشنوگل» نوشت: فیلمی که ارشاد خراسان از ساخته شدنش خبر نداشت!

  • ۱۹۲
خواندنی هایی درباره روزهای دوم و سوم جشنواره فیلم فجر مشهد در صفحات 9 و 10، کارگردان فیلم «اشنو گل » گفت: این فیلم داستانتاز های از جنگ است که مظلومیتی همراه با حماسه را روایت می کند. هادی حاجتمند به «ایسنا » گفت: در «اشنوگل » ازوقایع واقعی بهره گرفتیم و روایت متفاوتی از جنگ را بیان کردیم. وی ادامه داد: قبل از ساخت این اثر،دو مستند در رابطه با شهدای غواص ساخته بودم.... و مطالعاتی که داشتم حضور غواصان خراسانی برایم جذاب بود. در این زمینه تحقیق کردم و فهمیدم چند داستان در این رابطه وجود دارد که یکی از آنها تونل بود. با بررسی همه جوانب به نقاط دراماتیکی در رابطه با تونل رسیدم و این گونه قصه فیلم ایجادشد. این کارگردان مشهدی با بیان اینکه قهرمانان داستان دو برادر غواص بودند که ما با تحقیق درزندگی آن ها این فیلم را ساختیم. در مورد معنای نام فیلم اظهار کرد: «اشنو » نوعی لوله است که غواصان جنگی با آن تنفس می کردند. بر همین اساس نام فیلم انتخاب شد. حاجتمند افزود: فیلم روایتگر داستان دو خواهر و برادر جهادگر است که یکی از آن ها وارد سازمان مجاهدین خلق می شود و دیگری در خط مشی امام (ره) باقی می ماند. این فیلم کاملا بر اساس واقعیت ساخته نشده است، اما بخش های اصلی و تأثیرگذار فیلم مستند است. هدف ما این بود که با ساخت این فیلم تاریخ را به ثبت برسانیم و درباره موضوعاتی صحبت کنیم که تا به امروز در موردشان صحبت نشده است. وی تصریح کرد: ساخت این فیلم 32 جلسه طول کشید و انتخاب بازیگر در مرحله اول بر اساس نیاز فیلم صورت گرفت، اما درادامه موضوعات مالی نیز مورد توجه قرار گرفت و برهمین اساس انتخاب بازیگر با توجه به نقش و هزینه انجام شد. این کارگردان افزود: تولید «اشنوگل » درصدا و سیمای خراسان و با مشارکت شهرداری انجام گرفت، اما ارشاد از آن خبری نداشت و این باعث شدتا پخش آن در جشنواره فجر مشهد با تأخیر صورت بگیرد.گزارش دیگری از در همین زمینه حاکی است:حاجتمند: آفت هنرمندان در نپرداختن به موضوعات ارزشیکارگردان «اشنوگل» با اشاره به اینکه عینک‌ روشنفکری باعث شده برخی هنرمندان و کارگردانان سراغ موضوعات دفاع مقدس و دینی نروند، بیان کرد: مثلا چرا «یتیم خانه ایران»، قصه قحطی چندساله ایران و قصه غواصان دیده نشده بود؟ و خیلی چراهای دیگر، آن عینک‌هایی که به اسم روشن‌فکری و به اسم آنتلکت‌بودن به چشم‌مان زده‌ایم آن سوژه‌ها را از ما می‌گیرد.هادی حاجتمند، کارگردان: من در ابتدا می‌خواهم از دوستان فیلم‌سازم بپرسم چرا تا الان داستان غواصان را ندیده‌اند؟ این موضوع، موضوع بزرگی است، چیزی نیست که از دل تاریخ بیرون کشیده شده باشد بلکه، بسیار واضح است، جوان‌های ۱۴ و ۱۶ ساله‌ای که غواصی یاد گرفتند و به جنگ رفتند، این موضوع سوژه بسیار خوبی است برای به دست آوردن سوژه‌های خوب باید دوران جنگ را بیشتر بررسی کنیم.ما در ۳۳ جلسه در شهرک سینمایی دفاع مقدس و ایستگاه راه آهن اسلامشهر فیلمبرداری کردیم و دو ماه و نیم و سه ماه هم پس تولید داشتیم.  چرا ما خودمان را نمی‌بینیم؟ من از همکاران فیلم‌سازم خواهش می‌کنم که آینه‌ای روبه‌روی خود بگذارند، یک‌بار مقابل آن بایستند و خودشان را ببینند.  ما خیلی تاریخ و عقبه داریم، آن‌چه باعث شده ما این عقبه را نبینیم عینک‌هایی است که بخشی از تاریخ ما را فیلتر می‌کند/ منبع خبر تکمیلی: ایکنا
:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/923



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی