«تختی» و «سرخ پوست» در روز سوم، عبدالهی – شانزدهمین جشنواره فیلم فجر تهران در مشهد، امروز در حالی سومین روز خود را پشت سر می گذارد که استقبال علاقه مندان به سینما از دو روز ابتدایی جشنواره چشمگیر بود و بیشتر بلیت های این دو روز در کمترین زمان ممکن به فروش رسید. جشنواره فیلم فجر مشهد امروز سومین روز خود را پشت سر خواهد گذاشت و سینماها از ساعت 15 میزبان ...
علاقه مندان است. طبق جدول، امروز فیلم های مدیترانه، مردی بدون سایه، سرخ پوست، خون خدا، غلامرضا تختی، جمشیدیه، زهرمار ، روزهای نارنجی، معکوس، پالتو شتری، حمال طلا و قصر شیرین در سینماهای مشهد اکران خواهد شد.هویزه همچنان پرمخاطبپردیس سینمایی هویزه مشهد که سابقه ای طولانی در میزبانی جشنواره فیلم فجر دارد، در این دوره نیز همچنان پرمخاطب است و بسیاری از علاقه مندان به سینما به دلایل مختلف از جمله پرده سینمایی بزرگ و قرار داشتن در مرکز شهر، آن را انتخاب اول برای تماشای فیلم های جشنواره قرار داده اند. برگزاری نشست های تخصصی جشنواره نیز از مزیت های این پردیس است.اولین تجربه گلشن؛ موفق و قابل تقدیرامسال جشنواره فیلم فجر مشهد متفاوت با تمام 15 دوره پیشین در حال برگزاری است؛ از اکران 32 فیلم جشنواره گرفته تا میزبانی شش سینمای مشهد از سینمادوستان شهر. در این بین پردیس سینمایی گلشن، امسال اولین تجربه خود در میزبانی از علاقه مندان به جشنواره فیلم فجر مشهد را سپری می کند؛ تجربه ای که توانست در روز اول جشنواره از مخاطبان خود نمره قبولی بگیرد. نظم در برگزاری جشنواره، برخورد محترمانه و به دور از تنش مسئولان سالن و البته بدرقه مخاطبان با اهدای شاخه گل در پایان هر سئانس از جمله دلایل رضایت مخاطبان این سینماست که قابل تقدیر بوده و امید می رود این نظم تا پایان جشنواره ادامه یابد و مخاطب همچنان رضایتمند سالن «فردوسی» سینما گلشن را ترک کند و خاطره خوبی از شانزدهمین دوره جشنواره فجر مشهد داشته باشد.سیمرغ؛ اتفاقی خوب برای غرب مشهدقرار گرفتن پردیس سینمایی سیمرغ مشهد در جمع سینماهای میزبان جشنواره را هم می توان از اتفاقات این دوره دانست. این که ساکنان منطقه غرب مشهد می توانند در نزدیکی محل سکونت خود تماشاچی فیلم های جشنواره فجر باشند، نتیجه همان نگاه دبیرخانه جشنواره درباره توزیع عادلانه جشنواره در شهر است و با اکران فیلم ها در پردیس هایی همچون سیمرغ محقق شده است. البته باید قبول کرد که این پردیس از نظر کیفی نیازمند ارتقا و توسعه است تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند، به همین دلیل مخاطبان حرفه ای سینما و جشنواره، حتی اگر ساکن شهرک غرب مشهد هم باشند، فعلا حضور در دیگر پردیس ها را در اولویت قرار می دهند و پر نشدن برخی سئانس های جشنواره در این سینما نشان دهنده همین واقعیت است. تجربه امسال سیمرغ می تواند برای دوره های آینده جشنواره مفید باشد و بر تعداد مخاطبان آن در سال های آینده بیفزاید.بهره برداری رسمی از پردیس ویلاژتوریستدر اولین روز جشنواره فجر، پردیس سینمایی ویلاژتوریست مشهد در ابتدای جاده طرقبه نیز به طوررسمی گشایش یافت. اکران فیلم های جشنواره در این سینما با نمایش فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی آغاز شد. پیش از اکران عمومی نیز با حضور جمعی از مسئولان از جمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی اعضای شورای شهر مشهد و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر مشهد و طرقبه شاندیز این فیلم نمایش داده شد. آغاز به کار رسمی جشنواره نیز با دو اکران در ساعت 20 و 22:30 با استقبال خوب مردم همراه بود.پردیس اطلس و دعوت از بازیگرانپردیس سینمایی اطلس نیز به عنوان یکی دیگر از میزبانان جشنواره فیلم فجر مشهد، شرایط مناسبی را برای حضور علاقه مندان به سینما فراهم کرده است. از برنامه های ویژه در این پردیس، دعوت از عوامل و بازیگران فیلم های حاضر در جشنواره است. از جمله این برنامه ها دعوت از «ساره بیات» برای حضور در اکران «سمفونی نهم» بود که عصر دیروز در پردیس اطلس برگزار شد.روز دوم جشنواره فجر مشهد یک حاشیه هم داشت. عصر دیروز برخی فیلمهای سئانس ۱۷:۳۰ جشنواره اکران نشد که سینماداران، نرسیدن فیلم را دلیل آن عنوان کردند. مهمترین غایب عصر دیروز فیلم «متری شش و نیم» بود که این گمانه را ایجاد کرد که اکران این فیلم در استانها با مشکل مواجه شده است.آشفتگی؛تکرار آشفته خفگی!سعید برندعشقی کاذب و پوشالی که سرانجام، به یک جنایت هولناک ختم می شود؛ این همه داستان آشفتگی است، داستانی تکراری که پیش از این، فریدون جیرانی در ساخته قبلی خود یعنی «خفگی» آن را روایت کرده بود. قصه فقیر و پولدار، قصه دوراهی عشق و ثروت.اما اگر لوکیشن متفاوت، قاب های نامتعارف و مشخص نبودن زمان و مکانی که داستان در آن روایت می شود، خفگی را تا حدودی جذاب کرده بود، استفاده از همان تکنیک طبیعتا برای این ساخته جدید، جذابیت قبل را ندارد.از این گذشته، آن چه تماشاچی آشفتگی را «آشفته» می کند، مشخص نبودن تکلیف شخصیت های داستان با خودشان است و عشق ها در آنی رنگ می بازند و تبدیل به نفرت می شوند. فیلمنامه هیچ گره ای ایجاد نمی کند که ذهن مخاطب در پی گشودنش باشد.غیر از غافلگیری ساکن طبقه بالا و صدای توفان ناگهانی، آشفتگی چیز دیگری ندارد که بتواند تماشاچی را به صندلی اش میخکوب کند.شروع ضعیف با«سال دوم دانشکده من» زنده روحیاننقاط ضعف: اگر منتظر حرف تازه از رسول صدرعاملی هستید به سراغ «سال دوم دانشکده من » نروید! چرا که صدرعاملی انگار عهد کرده خط سیر فیلمهایش را باز هم حفظ کند و همان روند من ترانه15 سال دارم و دختری با کفش های کتانی را این بار نه در خیابان که در سفر بیان کند. فیلمی ساکن که سعی میکند مختصر شوکهای خفیفی نیز در نیمه پایانی به بیننده بدهد اما خیلی سریع انگار از پاتک خود به دنبال کننده عقب نشینی میکند. ریتم فیلم در دقایقی بسیار کند و ساکن میشود تاجایی که میشود غرغر کردن مخاطب را در گوشه سالن احساس کرد و نکته آخر این که به نظر میرسد نقش اول فیلم تمام سعی خود را کرده تا شبیه خود نباشد! نقاط قوت: به هرحال هرچه «فیلم نامه» بلای جان سینمای ایران است اما، صدرعاملی کسی نیست که بتوان از کنار کارگردانی و مدیریتش به راحتی عبور کرد. او خود و قدرتش را به تنهایی در این فیلم به رخ میکشد. سمفونی نهم؛ملغمه ای سوررئال از تاریخ وحید تفریحینقاط ضعف: محمدرضا هنرمند با «سمفونی نهم» به عنوان نهمین فیلم خود در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال حضور دارد. سمفونی نهم یک روایت سوررئال از مرگ و عشق است، روایتی که به ملغمه ای از شخصیت های تاریخی و مواجهه آن ها با مرگ تبدیل شده است! از کورش گرفته تا هیتلر و امیرکبیر و بردیا شاهزاده هخامنشی را در این فیلم خواهید دید. جدای از ساختار اثر که تا حدودی شبیه به فیلم «اژدها وارد می شود» است، بازی تکراری حمید فرخ نژاد در نقش فرشته مرگ و ارتباط از هم گسیخته داستان اصلی با داستانک های فیلم را می توان از نقاط ضعف «سمفونی نهم» برشمرد.نقاط قوت: برای این فیلم بیش از پنج میلیارد تومان هزینه شده است و این هزینه در بازسازی بخش های تاریخی فیلم به چشم می آید که البته یکی از جذابیت های فیلم نیز همین تصویرسازی از شخصیت های تاریخی است. عبور از خط قرمزها با«آژانس شیشه ای» عبدالهینقاط قوت : این که یک فیلم بتواند مخاطبان خود را به وجد بیاورد و در میانه های فیلم بارها شاهد تشویق آن ها باشد، به تنهایی کافی است که بگوییم «دیدن این فیلم جرم است» از فیلم های موفق جشنواره است. طرح بی پروای برخی نقدها به حوزه های سیاسی و امنیتی در کنار روایت داستانی با کشش بالای اجتماعی از دیگر نقاط قوت این فیلم «رضا زهتابچیان» کارگردان جوان مشهدی است.نقاط ضعف : این که مخاطب پس از تماشای «دیدن این فیلم جرم است»، کاملا به یاد «آژانس شیشه ای» می افتد مهم ترین نقطه ضعف فیلم است، چرا که ناخودآگاه قیاس دو فیلم در ذهن مخاطب شکل می گیرد و این اتفاق خوشایندی برای یک اثر هنری نیست. همان اتفاقی که برای «ملبورن» در جشنواره سی و یکم افتاد و شباهت آن با «جدایی نادر از سیمین» مانع از دیده شدن آن شد.به بهانه اکران امروز فیلم جوان خراسانی در جشنواره فجر«مدیترانه»؛ آغاز گام های بلند یک فیلم ساز جوان غفوریان «مدیترانه» پس از «اشنوگل» دومین فیلم بلند «هادی حاجتمند» هنرمند جوان خراسانی است که به عنوان مهمان در جشنواره سی وهفتم فجر اکران می شود. مدیترانه مضمونی اجتماعی با موضوع بحران آب را در بستر حضور مدافعان جبهه مقاومت و لشکر فاطمیون در سوریه روایت می کند. بدون شک مدیترانه را می توان آغاز گام های بلند این کارگردان جوان در عرصه پرتلاطم این سینما دانست؛ عرصه ای که هنوز هم گاهی زر و زور در آن حرف اول را می زند. یعنی گاهی با زر و رانت می توان بدترین فیلم ها را ساخت و بهترین شرایط ساخت و اکران را فراهم کرد و به خورد مردم داد. در عین حال مدیترانه دور از این فضای زر و زور، لنز دوربین خود را مقابل مجاهدان بدون مرز آن سوی مرزها در خط مقدم مقاومت قرار داده که البته آن را به روایتی از فرصت طلبان داخل کشور نیز گره زده است. حاجتمند که در اثر پیشین خود «اشنوگل» به عملیات کربلای4 پرداخت، در مدیترانه نمایی از فاسدان اقتصادی، بحران آب و مدافعان حرم را به تصویر کشیده و نشان داده است به سراغ سوژه های کمتر پرداخته شده می رود و تلاش می کند فضایی متفاوت از سینمای معمول موجود یا «لودگی کن، بفروش» ارائه کند. معتقدم از این فیلم ساز جوان مشهدی البته با رعایت وسواس بیشتر در پرداختن به سوژه ها، می توان برداشتن گام های بلندتر در حوزه سینمای ارزش مدار را در آینده انتظار داشت. این فیلم سینمایی که روز گذشته برای جمعی از فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه اکران شد، امروز در سومین روز جشنواره فجر به نمایش در می آید.
موضوعات: