رئیس پیشین اداره ارشاد اسلامی مشهد: برگزاری جشنواره فیلم فجر در مراکز استان‌ها دشوار است :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

رئیس پیشین اداره ارشاد اسلامی مشهد: برگزاری جشنواره فیلم فجر در مراکز استان‌ها دشوار است

  • ۶۱۹

رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: برگزاری جشنواره فیلم فجر در مراکز استان‌ها به دلیل محدودیت‌های متعددی که چه از لحاظ تامین اعتبار و چه از لحاظ اجرایی وجود دارد، بسیار سخت است. محمدجواد استادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد طی سال‌های اخیر اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر در طول سال‌ها در مراکز استان‌ها به جز تهران معمولاً با وجود تمام محدودیت‌ها با افزایش کیفیت روبه‌رو بوده است؛ افرادی که بیرون از بدنه اجرایی جشنواره هستند همیشه تصور می‌کنند که شاید کم‌کاری می‌شود و تلاش زیادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره صورت نمی‌گیرد، اما بنده که تجربه برگزاری ۲ دوره از جشنواره در مشهد را دارم، اکنون خیلی بیشتر بر این موضوع اشراف دارم که به دلیل محدودیت‌های متعددی که وجود دارد، چه از لحاظ تامین اعتبار و چه از لحاظ اجرایی، برگزاری جشنواره فیلم فجر کار بسیار دشواری است.

وی افزود: ویژگی جشنواره فیلم فجر امسال این است که به دلیل شرایط کرونا روند حضور مردم در سینماها و تولید آثار سینمایی با وقفه مواجه شده است. طبیعتاً به دلیل این شرایط انتظار این است که استقبال ویژه‌تری از جشنواره شود؛ البته برعکس آن هم ممکن است؛ چراکه این شرایط شاید علاقه مردم عامه برای حضور در سینما را کمتر کرده باشد با این وجود طبق آنچه که در ۲ روز نخست برگزاری جشنواره در مشهد دیدم، به نظرم استقبال خوب است، اما فعالیت‌ رسانه‌ای را مقداری کم‌رنگ می‌بینم‌.

رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تصریح کرد: در ۲ دوره‌ای که ما جشنواره فیلم فجر را برگزار کردیم، برنامه‌ریزی به صورت جدی انجام شده بود و ما مطمئن بودیم که جشنواره در چه بازه‌ای برگزار می‌شود. شرایط مشخص بود و هماهنگی خوبی با رسانه‌ها صورت گرفته بود و آن‌ها هم خیلی پویا و جدی حضور داشتند، اما امسال هنوز آن پویایی را ندیدم؛ هرچند به همت همکاران در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روندی در اجرای برنامه‌های نقد و بررسی شکل گرفته که احساس می‌کنم بناست همزمان با برگزاری جشنواره شبکه‌ای از نقدهای سریع، مفصل و گسترده به کمک رسانه‌ها در فضای عمومی توسعه یابد.

استادی ادامه داد: این موضوع در دوره‌های گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد؛ یعنی تخصصی نگاه می‌شد و صرفاً جلسات نقدی برگزار می‌شد، اما در این دوره مدیران جشنواره این فضا را خیلی جدی دیده‌اند. هرچند کارشان خیلی سخت بود و تا روزهای آخر به دلیل شرایط نمی‌دانستند که جشنواره برگزار می‌شود یا نه. بر این اساس برای بررسی کیفیت برگزاری یک جشنواره باید تمامی این فاکتورها را بررسی کنیم و بعد قضاوت کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع برگزاری جشنواره در مشهد صرفاً بر عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: باید به این موضوع دقت کنیم. به هرحال اعتبار بسیار محدودی برای این کار در نظر گرفته می‌شود که این اعتبار هم به سخت جذب می‌شود و تفاوتی نمی‌کند چه تفکر سیاسی بر سر قدرت باشد. به طور کلی از لحاظ بروکراسی اداری و بحث اعتبارات کار بسیار سختی است. جشنواره تعدادی از فیلم‌ها را به صورت رایگان در اختیار سینماها قرار می‌دهد با این حال سایر فیلم‌ها باید خریداری شود و تامین اعتبار برای خرید بقیه فیلم‌ها نیازمند این است که باقی دستگاه‌ها در استان کمک کنند. به عنوان مثال شهرداری مشهد در تمام دوره‌های پیشین برای برگزاری جشنواره کمک کرده است؛ چراکه جشنواره فیلم فجر متعلق به مردم شهر مشهد است و تمام نهادهایی که به شهروندان مشهد خدمات می‌دهند، موظف هستند که به این موضوع کمک کنند. در دوره‌ قبل این اتفاق به خوبی انجام شد، یعنی تمام آثار اکران شده در تهران  در مشهد هم اکران شد. انتظار می‌رود اکنون نیز نهادهایی که امکان مالی دارند، در راستای خدمات به شهروندان کمک کنند تا این اتفاق بیفتد.

رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به فضاسازی جشنواره، بیان کرد: باید بتوانیم در تبلیغات محیطی حس و حال برگزاری جشنواره فیلم فجر را به مشهد منتقل کنیم. هرچه هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و اجرایی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستگاه‌هایی مانند شهرداری بیشتر وجود داشته باشد اتفاق بهتری رخ می‌دهد.

استادی اضافه کرد: شاید برای مخاطب جالب باشد که در دوره‌ای که ما جشنواره را برگزار می‌کردیم، دوستان ما در سپاه هم، بدون اینکه حتی اسمی از آن‌ها آورده شود، برای تبلیغات محیطی کمک کردند. اگر امسال کمتر شاهد تبلیغات محیطی هستیم شاید دلیلش همین موضوع است که خیلی مشخص نبوده که جشنواره قرار است برگزار شود یا نه و اینکه با چه شرایطی امکان برگزاری آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم مجموع فیلم‌ها به مشهد بیاید و بتوانیم بسته فیلم‌ها را در مشهد ببینیم، عنوان کرد: نکته‌ خیلی خوبی که در این دوره در مدیریت جشنواره می‌بینم این است که خیلی مردمی‌تر برگزار می‌شود، البته این حرف به این معنا نیست که در دوره‌های قبل این‌طور نبوده است.


:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2665



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی