روایت دوم شهرآرا: ج مثل جشنواره؛ ت مثل تماشاگران ناراضی/ گذری به دو روز اول یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

روایت دوم شهرآرا: ج مثل جشنواره؛ ت مثل تماشاگران ناراضی/ گذری به دو روز اول یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد

  • ۹۲۹
گذری به دو روز اول یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از پنجشنبه‌ای که گذشت آغاز شد تا مردم یک پنجشنبه دیگر را (با فاصله هفت روزه از روز رایگان‌بودن سینماهای کشور) راهی سینما هویزه شوند. هرچند این جشنواره شور و نشاط سال‌های گذشته را نداشت، اما جشنواره امسال با توجه به قوانین دست‌وپا بسته دبیرخانه فیلم فجر تهران و نیز همه مشکلات توانست در اولین سال دهه دوم برگزاری‌اش، برگزار شود. ی‌نظمی در اکران روزهای اول جشنواره ، جشنواره امسال فیلم فجر مشهد، مراسم افتتاحیه نداشت و از بین 30 استان میزبان جشنواره، در فهرست 27 جشنواره استانی (به‌غیر از سنندج، شیراز و همدان) قرار گرفت. جشنواره یازدهم با فیلم «چ» در ساعت 10‌صبح درحالی در شهرمان آغاز شد که پیش از اکران، بلیت‌های آن تمام شد، ولی صف طولانی آن تا ساعاتی در چهارراه گلستان مشهد باقی مانده بود و بیشتر مردم از اینکه جشنواره فروش الکترونیکی نداشته است، ابراز ناراحتی کردند.... البته قول‌هایی شنیده می‌شد که از روزهای آتی این نوع بلیت‌فروشی صورت گیرد. فیلم «چ» که تا این روز پرمخاطب‌ترین اثر جشنواره امسال مشهد است، در روز اول فقط دو نوبت به نمایش گذاشته شد و متأسفانه بسیاری از تماشاگران و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از دیدن این فیلم پرطرف‌دار محروم شدند و ما را با یک پرسش روبه‌رو کرد که چرا باید کد و پسورد فیلم «چ» که تهران به جشنواره استانی فجر مشهد داده است، برای اکران سوم این فیلم باز نشود و چه تضمینی است که این مشکل برای دیگر فیلم‌های این جشنواره در این سینمای مجهز کشور به‌وجود نیاید؟بدون‌شک این موضوع سبب شده تا جدی‌ترین بی‌نظمی جشنواره امسال رقم بخورد و سبب بی‌نظمی در روز دوم هم بشود. به‌هرحال بلیت‌های فروخته‌شده فیلم «چ» در روز اول سبب شد این فیلم جمعه در دو نوبت دوم و سوم هم‌زمان با فیلم «مهمان داریم» اکران شود و بر مخاطبان این اثر سینمایی تأثیر بگذارد. به‌طورحتم این موضوع، نظرسنجی انتخاب بهترین فیلم را از نظر تماشاگران هم دچار مشکل خواهد کرد. اگر دبیرخانه جشنواره برنامه دیگری برایش داشته باشند تا عدالت تعداد اکران فیلم‌های جشنواره رعایت شود.هیس... خبرنگاران نباید فریاد بزنند!فضای مشهد در روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر در مقایسه با سال‌های گذشته حال‌وهوای این رویداد را به خود نگرفته بود. امسال تبلیغات محیطی و شهری به چشم نمی‌خورد و اگر هم بوده بسیار محدود بود و هر آنچه ما به‌عنوان استقبال مردم در سینما هویزه دیدیم از راه رسانه‌ها صورت می‌گرفت. رسانه‌هایی که به جرئت می‌توان گفت؛ تمام بار اطلاع‌رسانی جشنواره را برعهده داشتند و متأسفانه مظلوم‌ترین‌های روز اول و شاید هم روزهای دیگر جشنواره به‌ شمار بیایند. کارت‌های اهالی رسانه، جالب‌ترین کارت‌های 10سال گذشته این رویداد بود. دبیرخانه جشنواره امسال با علم بر زندگی و نوع فعالیت تمام خبرنگاران، مشخص کرد که انبوهی از این خبرنگاران که معلوم نیست از کجا آمده‌اند، در کدام سیانس به سینما بیایند و در کدام نوبت اکران در سینما حضور نداشته باشند.محدودکردن اهالی رسانه در سه نوبت اکران، نه تنها انگیزه همراهان این 11سال جشنواره را از بین می‌برد، بلکه به‌طورحتم انرژی آن‌ها را برای بازتاب این رویداد در رسانه‌ها کاهش خواهد داد. اما آنچه در روز اول جشنواره بر اهالی رسانه گذشت، فیلم‌دیدن آن‌ها در جایگاه میهمانان ویژه‌ بود. چهار ردیف پایانی سینما خبرنگاران در کنار خانواده اعضای ستاد و نیز برخی ادارات استان فیلم دیدند که نه تنها آرامش نداشتند، بلکه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. در همه جشنواره‌های کشور و دنیا خبرنگاران جایگاه و ردیف مجهز و جدایی در جشنواره دارند (حتی سالن جدا و مجهز) و دلیلی ندارد آن‌ها فیلم‌هایی چون «چ» و «ملبورن» را در کنار کودکانی ببینند که یا گریه می‌کنند یا چیپس می‌خورند.در روز دوم جشنواره هم شاهد برخورد نامناسبی با خبرنگاران بودیم. از جلوگیری ورود برخی از آن‌ها گرفته تا درگیری شدید مسئولان سینما با عکاس یکی از خبرگزاری‌ها.ن مثل نادیده‌گرفتن حقوق تماشاگرانعلاوه بر آنچه گفتیم، مشکلات دیگری هم بود که برای تماشاگران به‌وجود آمد و احساس می‌شد که در برخی مواقع حقوق تماشاگران به‌عنوان رکن اصلی جشنواره نادیده گرفته می‌شود. متأسفانه امسال این همه علاقه‌مند و این استقبال پرشور، قربانی سیاست‌های دیکته‌شده غلط پایتخت‌نشینان به شهر بزرگی چون مشهد شد و به‌طورحتم در این رابطه باید دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تهران و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جواب‌گو باشند که چرا مشهد را مانند تمام مراکز استان‌ها دیده‌اند؟ چرا باید تمام 20‌فیلم جشنواره 11ساله مشهد در یک سالن اکران شود؟ چرا باید اشتیاق تماشاگران علاقه‌مند سینمای ایران را نادیده گرفت؟بنابراین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط تهران جشنواره فیلم فجر مشهد را دچار بی‌نظمی کرد و سبب نارضایتی تماشاگران مشهدی شد. نمی‌شود که بخشی از برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در تهران انجام شود و جشنواره فیلم مشهد فقط اجرا کند. به‌هرحال آنچه تماشاگران را بیشتر به جشنواره علاقه‌مند می‌کند، دستیابی به برنامه کامل و بدون تغییر و نیز دستیابی راحت و آسان به بلیت فیلم‌های این جشنواره است. اما امسال هم برنامه فیلم‌های جشنواره تغییر می‌کند و هم برنامه فیلم‌ها و برنامه‌های فوق‌برنامه این رویداد کامل نیست. متأسفانه هنوز از اکران فیلم‌های شهید اصغرزاده خبری نیست. حرف و سخنی از اکران فیلم‌های تولیدی جریان فیلم‌سازی مشهد نیست و ای کاش برنامه‌ریزی و جدول فیلم‌های مستند و نیز نشست‌های نقد و بررسی هم در برنامه اصلی انجام می‌شد و به شکل قوی‌تری اطلاع‌رسانی می‌شد!«مهمان داریم» میهمان چندانی نداشت!از میان چهار فیلم روزهای اول و دوم جشنواره یازدهم، فیلم «چ» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بیشتر مورد اقبال عمومی قرار گرفت و به احتمال زیاد در نظرسنجی رتبه اول تماشاگران مشهدی باشد. فیلمی که علاوه بر فعالیت و مبارزه این شهید در غائله پاوه به رشادت‌ها و مبارزه تیمسار فلاحی-سعید راد- و علی‌اصغر وصالی- بابک حمیدیان- نیز می‌پردازد. آخرین ساخته حاتمی‌کیا که در واقع بازگشت او به سینمای جنگ پس از دو فیلم اجتماعی است، لحظات و جلوه‌های ویژه‌ای دارد که از استاندادهای معمول سینمای ایران بالاتر است و به طورحتم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی تاریخ سینمای دفاع مقدس به‌شمار می‌آید. حاتمی‌کیا «چ» را به کارگردان فیلم «شیار143» تقدیم کرد.فیلم دیگر روز اول، «ملبورن» اولین ساخته نیما جاویدی، فیلم‌ساز مشهدی بود که روایت زن و شوهری است که به شکل ناخواسته و در آستانه سفر به ملبورن در مخمصه می‌افتند. فیلم در نمایش اول خود در جشنواره مشهد با نظرات خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو نشد و بسیاری داستان این فیلم را کپی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» دانستند.همچنین دیروز، جشنواره یازدهم فجر مشهد که قرار بود براساس برنامه دو فیلم به نمایش گذاشته شود، فیلم «انارهای نارس» به جشنواره نرسید و تنها فیلم «مهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور اکران شد که در برخی از نوبت‌های اکران خود با مخاطب بسیاری هم روبه‌رو نشد.فیلم «مهمان داریم» داستان پدر و مادر سه شهید است که تصمیم می‌گیرند تنها پسر جانباز خود را از آسایشگاه به خانه منتقل کنند. خبر آمدن یک میهمان گران‌قدر، کار‌های زمین‌مانده و دل‌شوره پذیرایی، دغدغه‌های پیش روی آن‌هاست. پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی و محمد صادقی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.اما به‌طورحتم یکی از بهترین اتفاقات جشنواره امسال، برگزاری نمایشگاه عکس از آثار سید جلیل زهرایی حسینی، عکاس باسابقه مشهدی در گالری پردیس سینما هویزه است که نگاهی به 10سال برگزاری جشنواره‌های فیلم فجر مشهد دارد. تغییر‌پذیرترین برنامه جشنواره‌های دنیاهمان‌طور که گفتیم جدول برنامه‌های اکران فیلم‌های جشنواره بسیار تغییر می‌کند. هرچند این تغییرات برای برخی جشنواره‌های ملی و حتی بین‌المللی به‌وجود می‌آید، اما نه این‌قدر. وقتی برنامه اکران جشنواره در دو روز ابتدایی چند تغییر دارد، دیگر فلسفه ارائه برنامه چه خواهد بود؟ علاوه بر آنچه گفتیم و تغییراتی که برای اکران فیلم «چ» به‌وجود آمد، باید اکرا‌ن‌نشدن فیلم «انارهای نارس» را هم که در برنامه جشنواره بود، به این بی‌نظمی اضافه کرد و به طورحتم جای خالی اکران فیلم «انارهای نارس» ساخته مجیدرضا مصطفوی، سبب مشکلاتی در نظم جدول برنامه‌های روز آینده نیز خواهد شد. همچنین اضافه‌شدن دو فیلم پرطرف‌دار به جدول برنامه نیز آشوب دیگری را برای جدول برنامه‌ها به‌وجود آورده است. فیلم‌های «زندگی مشترک خانم و آقای محمودی» ساخته روح‌ا... حجازی (در روز چهارم جشنواره 19 بهمن‌) و «کلاشینکف» ساخته سعید سعیلی، فیلم‌ساز مشهدی (در روز هفتم جشنواره، 23 بهمن‌) در جدول برنامه‌ها نشست تا باز هم شاهد تغییرات باشیم. ای‌کاش دبیرخانه جشنواره برای اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده، حرمت قائل می‌شد و این دو فیلم در یکی از دو روز پایانی به نمایش در می‌آمدند. به‌هرحال تغییرات جدول اکران فیلم‌ها ثانیه می‌زند و هر لحظه امکان به نمایش در نیامدن یا جابه‌جایی فیلمی وجود دارد.«پنج ستاره» برای «رد کارپت» فیلم‌ساز مشهدیامروز دو فیلم «رد کارپت» ساخته رضا عطاران و «پنج ستاره» ساخته مهشید افشارزاده در سینما هویزه مشهد به نمایش در می‌آیند تا اولین روز هفته این جشنواره به نام دو بازیگر کارگردان مطرح سینمای ایران رقم بخورد.شاید اکران فیلم «رد کارپت» در سومین روز جشنواره تا حدودی نظم را به برنامه‌های جشنواره فیلم فجر مشهد بیاورد. این فیلم بخش «سودای سیمرغ» قرار است ۱۸ بهمن در ساعات 10، 17 و 19 به نمایش در بیاید. در این اثر، رضا عطاران، امیر نوری، سوسن پرور، علی سرتیپی، مارک انصاری و چند بازیگر فرانسوی بازی می‌کنند.همچنین فیلم «۵ ستاره» مهشید افشارزاده که از بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر سی‌و‌دوم در مشهد به نمایش در می‌آید، امروز در ساعات 13، 15و 21 میزبان تماشاگران مشهدی است.در این فیلم که شهاب حسینی، همایون ارشادی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، شیرین بینا، لیلا بلوکات و امید روحانی بازی می‌کنند، داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می‌شود، تمام صحنه‌های فیلم در 50جلسه در تهران فیلم‌برداری می‌شود .پیش از آمدن به سینما مطمئن شوید!ما به‌عنوان اصحاب رسانه، هیچ قولی برای تغییر زمان اکران هیچ فیلمی نخواهیم داد. امیدواریم شرایط نظم حاکم بر جشنواره بهتر شود، اما شما هم مطمئن نباشید و پیش از اینکه به سمت سینما حرکت کنید، در جریان آخرین تغییرات قرار بگیرید.سید‌جواد اشکذری
:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/710



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی