در گفت‌وگو با یک کارگردان مطرح شد: کاهش تولیدات سینمایی و تلویزیونی در خراسان رضوی :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

در گفت‌وگو با یک کارگردان مطرح شد: کاهش تولیدات سینمایی و تلویزیونی در خراسان رضوی

  • ۵۵۶

یک نویسنده و کارگردان مشهدی با اشاره به وضعیت بد معیشت هنرمندان سینما و تلویزیون استان در سال گذشته گفت: تداوم شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی موجب کاهش تولیدات سینمایی و تلویزیونی در سال گذشته شد. جواد علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بزرگترین مسائل و مشکلات این روزهای عرصه فرهنگ و هنر با تأکید بر اینکه برخی مسئولان فرهنگی دغدغه فرهنگی ندارند، اظهار کرد: این معضل بزرگ استان است که برخی مسئولان فرهنگی در هر جایگاهی دغدغه فرهنگی ندارند؛ چراکه افراد فرهنگی نبودند. با این حال باید توجه داشت که همیشه استثنائاتی وجود دارد و همه مدیران اینگونه نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: اگر مسئولی که بودجه، حق امضا و امکانات در دست دارد دغدغه فرهنگی داشته باشد وضعیت شهر و استانمان خوب خواهد شد. استان خراسان رضوی چه از نظر افراد و چه از نظر پایه‌ محتوا بضاعت فرهنگی زیادی دارد. ما در این شهر امام رضا(ع) و فردوسی داریم، اما متأسفانه دغدغه فرهنگی و معضل اصلی همین است.

علیزاده در خصوص فعالیت‌هایش در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته یک مستند ۱۳ قسمتی به نام «اماس‌ها ماندگارند» با موضوع آزادگان ساختم که قسمت آخرش اواخر سال ۱۴۰۰ پخش شد. کار دیگر من در این سال ساخت مستند «سواران سرنوشت» بود. این مستند درباره یک دبیرستان پسرانه شبانه‌روزی است که ما بعد از ۲۰ سال چهار نفر از فارغ‌التحصیلان این مدرسه را پیدا کردیم. این چهار نفر در چهار شغل افسر راهنمایی و رانندگی، وکیل، خبرنگار روزنامه و روحانی مشغول بودند. در این مستند زندگی این افراد و تأثیری که این مدرسه در آنها گذاشته بود، بررسی شد.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت معیشت در سال ۱۴۰۰ سخت بوده است، خاطرنشان کرد: درآمد من از راه ساخت مستند، برنامه‌های تلویزیونی و تدریس سینماست. من به عنوان فیلمساز در مشهد نمی‌توانم اثر سینمایی تولید کنم. باید فیلم‌های تلویزیونی و مستند یا سفارشی تولید کنم یا به سمت ساخت فیلم‌های کوتاهی بروم که توان تأمین بودجه‌اش را دارم و در آینده هم بتوانم سرمایه را برگردانم. این چرخه معیشت زندگی را سخت می‌کند.

این کارگردان مشهدی با بیان اینکه در سال گذشته تولیدات فرهنگی و هنری کاهش یافت، بیان کرد: اولین عامل این موضوع تداوم شیوع ویروس کرونا بود و بر این اساس شاهد کاهش تولیدات سینمایی و تلویزیونی بوده و هستیم. در این مدت در شهر مشهد تولید کم بوده است. در تهران نیز در سال گذشته تولیدات تلویزیونی کم شد. وقتی برای یک مجوز باید از مشهد به تهران رفت مشخص است که تولیدات کم می‌شود. تهران مرکز است و بسیاری از کارهای اداری در تهران است.

وی عنوان کرد: صداوسیمای استان هر سال حداقل ۳ یا ۴ تله‌فیلم و ۱ سریال تولید می‌کرد، اما در سال گذشته این آمار کاهش یافت. مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز سال گذشته دو فیلم تولید کردند که نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است.

علیزاده با اشاره به تاثیر مسائل مالی در میزان تولیدات هنری، گفت: وقتی ارگان‌ها و اداره‌ها دچار مشکل مالی می‌شوند اول از بودجه فرهنگی و هنری کم می‌کنند. این رویه در تمام کشور به خصوص در سطح کلان نیز قابل رویت است و همین مسئله بر کاهش تولیدات هنری افزوده است.

انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2686



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی