در حالی وارد پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر مشهد میشویم که در شبهای گذشته استقبال مردمی از این جشنواره ضعیف بوده و بعضا سینماها حتی به اندازه روزهای عادی هم پر نمیشدند. به گزارش ایسنا، شاید بسیاری از مسئولان یکی از عوامل سرد بودن این شبهای جشنواره را سردی هوا در نظر گرفته باشند که این موضوع نیز در استقبال و شور مردمی تا حدی تاثیرگذار است، ...
... زیرا بیشترین بارش برف مشهد در سال جاری مصادف شد با دو شب اول اجرای جشنواره فجر در مشهد، اما در مجموع شاید به نظر بسیاری از مخاطبان سینما، جشنواره باید با فیلمهای بهتری شروع میشد.روز اول جشنواره فجر سه فیلم «سوفی و دیوانه»، «فصل نرگس» و «سدمعبر» به اکران رسید که شاید در میان این سه فیلم بتوان گفت تنها فیلم "سدمعبر" با بازی حامد بهداد و باران کوثری و فیلمنامه سعید روستایی میتوانست تماشاچی را تا انتها در سالن نگه دارد. "سوفی و دیوانه" و "فصل نرگس" از جمله فیلمهایی بودند که در تهران نیز با استقبال کمی مواجه شده و حتی تعدادی از تماشاچیان که به دیدن این فیلم آمده بودند، بعد از نیم ساعت سالن سینما را ترک کردند.در روز دوم جشنواره فجر مشهد نیز سه فیلم "اشنوگل"، "یادم تو را فراموش" و "مادری" در سینماها به اکران رسید و این سه فیلم نیز با اسقبال بسیار کمی رو به رو شد به طوری که برای هر سه فیلم در بهترین سانسها، حدود 20 درصد سینما آفریقا، 70 درصد سینما هویزه و به اندازه چند نفر در سینما شهید اصغرزاده پر میشد.و این روند در روزهای بعد هم بهبود خاصی پیدا نکرد و بر اساس مشاهدات ما سالنهای سینما بیشتر توسط افرادی که بلیتهای جشنواره را پیش خرید کرده بودند پر میشد که البته در خصوص برخی فیلمها همین افراد نیز سالنها را ترک میکردند.طبق روال هر ساله انتخاب فیلمها برای مشهد از طرف دبیرخانه جشنواره فجر در تهران بوده و متاسفانه نسبت به سال گذشته تعداد کمتری از فیلمهای خوب و پر استقبال برای مشهد انتخاب شده است که همین امر از حضور گرم مردم کاسته است.شاید یکی دیگر از عوامل این مشکل خرید اینترنتی بلیت و ایجاد پکهای فیلمها با نامهای چشم انداز 1، 2 و 3. به این صورت که تماشاچیان باید پک مورد نظر خود را انتخاب کرده و حتی برای فیلمهایی هم که دوست ندارند، بلیت تهیه کنند؛ بوده باشد.امسال با وجود اینکه اولین سالی بود که خرید اینترنتی به صورت مرتب و برنامه ریزی شده انجام شد، اما به علت عدم اطلاعرسانی کافی در خصوص سایت خریداری بلیت جشنواره مخاطبان دچار سردرگمی شدند. البته این نقد به دبیرخانه جشنواره فجر در تهران وارد است که بلیت فروشی جشنواره را برعهده گرفت و به دلیل احاطه نداشتن به شرایط هر استان مشکلات زیادی ایجاد شد. در مجموع میتوان گفت، اطلاع رسانی و تبلیغات یکی از اهرمهای اصلی برای کشاندن مخاطب به سینماست این در حالیست که در سطح شهر بیلبورد و بنر خاصی در خصوص جشنواره نصب نشده، در شبکه استانی، به غیر از اعلام در اخبار، به صورت جداگانه برای این جشنواره تبلیغ نشد. همچنین به رغم سالهای گذشته نیز برای دعوت از خبرنگاران از ساز وکار درستی استفاده نشد. در ابتدا روابط عمومی اداره کل ارشاد استان اعلام کرد که این اداره نمیتواند برای خبرنگاران و عکاسان کارت یا بلیت سینما تهیه کند، اما بعد از آن مدیرکل ارشاد در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که خبرنگاران رسانهها میتوانند با خرید بلیت، لاشه آن را نگه داشته و در نهایت مبلغ آن را از اداره کل ارشاد دریافت کنند. که این خبر نیز در ساعات پایانی بلیت فروشی اینترنتی اعلام شد و این موضوع باعث شد که با وجود تلاش برخی مسئولان دلسوز، سینما قشر بزرگی از مخاطب و البته مبلغ خود را برای تماشای جشنواره از دست بدهد و رسانهها سردتر از سالیان گذشته با این رویداد برخورد کنند.امید است شبهای سرد جشنواره فجر مشهد در سال جاری با فیلمهای خوبی که در برنامه اکران شبهای آینده آمده، گرم شود و مسئولان با تدبیر بیشتر و اهتمام بالاتر هدف خود را چیزی فراتر از برگزاری صرف جشنواره قرار داده و در تصمیمات، برنامهریزیها و چانهزنیهای خود بیشتر نظر جامعه مخاطب و علاقهمندان حوزه سینما و کسانی که در طول سال منتظر برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی استان هستند را لحاظ کنند نه خودعلامهپندارانی را که صرفا قصد دارند با خودمرکزبینی برای همه بخشها تصمیمگیری و اعمال سلیقه کنند.
موضوعات: