این روزها جشنواره فیلم فجر مشهد با سروصدای فراوانی در حال برگزاریست. به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، بزرگترین رویداد سینمایی استان در حالی در پردیس سینمایی هویزه در حال برگزاریست که با وجود گذشت چند روز همچنان مشکلات و معضلات عدیدهای گریبانگیر مخاطبان جشنواره و اصحاب رسانه است.بلیت فروشی اینترنتی وعدهای که هیچگاه محقق نشد پیش از آغاز جشنواره مسئولین جشنواره فیلم فجر در مشهد در مصاحبههای متعدد اعلام کرده بودند که بلیت فروشی به صورت 70 درصد فروش اینترنتی و 30 درصد فروش حضوری انجام خواهد شد اما با شروع این جشنواره وعده داده شده محقق نشد. عدم فروش اینترنتی بلیت باعث میشود مردم سینمادوست ساعتها در هوای سرد این روزهای مشهد پشت در سینما هویزه برای خرید بلیت بایستند و گاهی بدون آن که بتوانند بلیت تهیه کنند مجبور به بازگشت به منزل شوند....
مدیر پردیس سینمایی هویزه در این خصوص اظهار کرده است: عدم فروش بلیت اینترنتی، حاصل جمعبندی نهایی ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر است.سوالی که در ذهن اهالی رسانه ایجاد میشود این است که چرا ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر به چنین جمعبندیای رسیده است؟ شوخی بزرگی به نام جدول اکران جدول اکران جشنواره فیلم فجر در مشهد را به جرات میتوان شوخی بزرگ مسئولین جشنواره با مردم سینمادوست مشهد دانست.جدولی که در چند روزی که از آغاز به کار جشنواره در مشهد میگذرد بارها دستخوش تغییرات ناگهانی قرار گرفته و هنردوستان را سردرگم و ناراضی کرده است.جدول اکران جشنواره امسال برنامهای کاملا شناور دارد یعنی در هر لحظه امکان حذف یا اضافه شدن فیلمی به این جدول و یا تغییر ناگهانی فیلمها در سیانسها وجود دارد.محدود کردن اصحاب رسانهیکی از اتفاقات عجیبی که امسال در جشنواره فیلم مشهد رخ داده است، محدود کردن اصحاب رسانه به واسطه سیانس بندی آنها بوده است.در جشنواره امسال اصحاب رسانه در دو گروه تقسیمبندی شدهاند که گروه اول میتوانند در سیانسهای اول، سوم و چهارم و گروه دوم در سیانسهای دوم، پنجم و ششم به تماشای فیلمها بنشینند.این برنامه زمانی موجه است که طبق جدول اکران اصحاب رسانه در هر دو گروه بتوانند تمامی فیلمها را شاهد باشند ولی با جدول شناور اکران در مشهد چنین برنامهای چه توجیهی دارد؟این تقسیمبندی باعث شده است که با توجه به تغییر ناگهانی سیانس اکران فیلمها بسیاری از اهالی رسانه نتوانند فیلم مورد نظرشان را به نظاره بنشینند و طبعا نتوانند گزارشها و نقدهای رسانهای بر فیلمها بنویسند.این معضل که با واکنش اصحاب رسانه همراه بوده است، هیچگاه از سوی مسئولین جشنواره فیلم فجر در مشهد مورد رسیدگی و توجه قرار نگرفته است.چه کسانی صندلی اهالی رسانه را پر میکنند؟ از سوی ستاد جشنواره ردیف اول صندلیها برای میهمانان ویژه جشنواره و سه ردیف بعدی از بالای سالن در اختیار اهالی رسانه قرار گرفته است.آنچه که طبیعتا انتظار میرود این است که این سه ردیف صندلی واقعا در اختیار اهالی رسانه باشد ولی آنچه که مشاهده میشود چیز دیگریست.در بسیاری از سیانسهای پر تماشاگر جشنواره صندلیهای خبرنگاران توسط عدهای غیر رسانهای پر میشود که اغلب آنها یا خانواده و یا کودک هستند، حال آنکه این افراد چه طور به جایگاه خبرنگاران و اهالی رسانه راه مییابند خود سوالی بزرگ است.آیا این صندلیها توسط میهمانان ویژه جشنواره پر میشود و یا صندلی خبرنگاران توسط گیشه به فروش میرسد؟چه کسی پاسخگوی حقوق از دست رفته سینمادوستان است؟وقتی برای شخصی در ازای پرداخت وجه، بلیت صادر میشود یعنی باید به آن شخص صندلیای در سالن اختصاص یابد تا بتواند به تماشای فیلم مورد نظرش بنشیند.تعریف بالا خیلی بدیهی به نظر میرسد اما مشخص نیست چرا در سیانسهای شلوغ جشنواره فیلم فجر در مشهد این اتفاق نمیافتد.به نظر میرسد گیشه جشنواره در سیانسهای شلوغ اقدام به فروش بلیت بیش از ظرفیت سالن میکند، چرا که در این سیانسها عده بسیاری با در دست داشتن بلیت مجبور میشوند یا ایستاده نظارهگر فیلم باشند و یا روی پلههای سالن بنشینند و فیلم را تماشا کنند.
موضوعات: