مروری بر تاریخچه ۱۹ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد به قلم مریم جعفرزاده :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

مروری بر تاریخچه ۱۹ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد به قلم مریم جعفرزاده

  • ۵۹۶
«مریم جعفرزاده» کارشناس حوزه فرهنگی ادوار مختلف برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد و از مدیران روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی در یادداشتی که به خبرگزاری شبستان داده، برپایی نوزده دوره از جشن سینمای انقلاب را به شرح ذیل مورد نقد و بررسی قرار داده است. نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد به روزهای پایانی خود رسیده است، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند به اکران همزمان آثار جشنواره فیلم فجر در مشهد نمی توان نام جشنواره نهاد، اما نوزده دوره آن با عنوان جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار شد، دوره هایی که بعضا به شایستگی عنوان جشنواره را یدک کشیدند.
برنامه های نقد و بررسی با حضور عوامل فیلم، نشست های خبری با هنرمندان، اکران های جنبی از آثار مستند تا فیلم های انقلاب، افتتاحیه و اختتامیه های باشکوه، خاطرات خوبی برای عشق سینماها داشته است، همین اکران همزمان هم از آن جایی که با استقبال مردم، رسانه ها و هنرمندان روبرو می شود غنیمتی است، کرونا هر بدی داشت به ما یاد داد از داشته هایمان لذت ببریم شاید فردا به همین داشته ها با حسرت نگاه کنیم.
به بهانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره مروری بر برگزاری این جشنواره در مشهد داریم، اولین جشنواره فیلم فجر مشهد گویا در دهه ۷۰ تعدادی از فیلم های جشنواره فیلم فجر در مشهد اکران می شود که از آن دوره به عنوان اولین جشنواره فیلم فجر یاد می کنند.
نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر بنا شد با اکران ۱۶ فیلم در ۸ سینمای مشهد برگزار شود، اما در ادامه تعداد فیلم‌های جشنواره افزایش پیدا کرد و تا این لحظه ۱۹ فیلم اکران شده است، از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره می‌توان به افزایش تعداد سینماهای مشهد اشاره کرد که بر این اساس دو سینمای پارک بازار و سینمای برفی به سینماهای مشهد اضافه شدند. به همین بهانه مروری بر هجده دوره برگزاری این جشنواره در مشهد داریم:
اولین جشنواره فیلم فجر مشهد
گویا در دهه ۷۰ تعدادی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در مشهد اکران می‌شود که از آن دوره به عنوان اولین جشنواره فیلم فجر یاد می‌کنند.
دومین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۸۲)
دومین جشنواره فیلم فجر مشهد که در واقع آغازگر برگزاری متوالی جشنواره مشهد بود در سال ۱۳۸۲ با اکران ۲۳ فیلم از بخش مسابقه سینمای ایران و ۸ فیلم از سینمای بین المللی از ۱۴ تا ۲۵ بهمن ماه در سینما هویزه مشهد برگزار شد.
در این دوره از جشنواره داوری آثار اکران شده در مشهد انجام شد و اختتامیه ای شبیه تهران در مشهد نیز برگزار شد، از ویژگی‌های دیگر این دوره برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار اکران شده با حضور عوامل فیلم بود، در جریان برگزاری این جلسات سیروس الوند، پوران درخشنده، برزو ارجمند، کتایون ریاحی، رویا نونهالی، حمید نعمت الله، خسرو شکیبایی، محمد رضا گلزار، مریلا زارعی، رسول صدرعاملی به مشهد سفر کردند و در جلسات نقد و بررسی و اختتامیه جشنواره حضور پیدا کردند.
۱۳۸۳ در این سال جشنواره در مشهد برگزار نشد.
سومین جشنواره فیلم فجر مشهد (۱۳۸۴)
سومین جشنواره فیلم فجر مشهد در سه سینمای قدس، هویزه و آفریقا برگزار شد، در حاشیه برگزاری این جشنواره ۳۷ فیلم کوتاه هنرمندان خراسانی نیز در سینما قدس اکران شد.
در اختتامیه این جشنواره که با حضور جمعی از هنرمندان برجسته، فریدون جیرانی، مهدی صباغ زاده، علیرضا داود نژاد، رضا عطاران، امین حیایی، نیلوفر خوش خلق و حمید اعتباریان(تهیه کننده) در سینما قدس برگزار شد، طبق آرای اخذ شده از تماشاچیان از فیلم‌های "چهارشنبه‌سوری" به کارگردانی اصغر فرهادی " هوو" به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و‌ "ستاره‌ها" به کارگردانی فریدون جیرانی تقدیر شد.
همچنین دیپلم افتخار و جایزه ویژه بخش جشنواره جشنوار‌ها به سه تن از فیلمسازان جوان خراسان از جمله: ابوالفضل عطار به خاطر فیلم کوتاه «قانون کاربن»، کیارنگ علایی به خاطر فیلم کوتاه « له»،ناصر ضمیری به خاطر فیلم کوتاه « لالایی برای بیداری» اختصاص یافت.
چهارمین جشنواره فیلم فجر مشهد (۱۳۸۵)
در چهارمین جشنواره فیلم فجر مشهد ۱۰ فیلم با ۳۰ نوبت اکران در سینماهای قدس و هویزه از ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه برگزار شد.
در اختتامیه این جشنواره از فیلم اخراجی‌ها به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز به عنوان فیلم برتر منتخب تماشاگران مشهدی تقدیر شد، همچنین از کارگردانان خراسانی فیلم‌های "سنگ، کاغذ، قیچی" و "راننده تاکسی" سعید سهیلی و مهدی صباغ زاده نیز تقدیر به عمل آمد.
پنجمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۸۶)
پنجمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۷ تا ۲۵ بهمن با اکران ۲۲ فیلم ۱۲ فیلم در بخش مسابقه و۱۰ فیلم در بخش خارج مسابقه در سه سالن سینمایی سیمرغ برگزار شد.دانش‌آموزان، دانشجویان و اصحاب فرهنگ و هنر و کارکنان دولت با تخفیف ۵۰ درصدی به تماشای فیلم‌های این جشنواره نشستند.همچنین در این دوره از جشنواره جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها نیز در سینما سیمرغ "مشهد" برگزار شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره از عکاس و فیلمبردار خراسانی حمید نوروزی، رسول صدر عاملی، شهاب ملت خواه، مهدی صباغی، محمد خزاعی، رضا میرکریمی، مصطفی منور، مهدی رضا زاده و فرخ حنیفه نژاد تقدیر به عمل آمد.
ششمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۸۷)
ششمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۵ الی ۲۳ بهمن ماه در دو سینما قدس و آفریقا با اکران ۱۸ فیلم برگزار شد، جلسات نقد و بررسی در این دوره از جشنواره با حضور کارشناسان و منتقدین سینمایی خراسان در سالن شماره ۲ سینما قدس برگزار شد.
بهای بلیت جشنواره دو هزار تومان بود که برای دانشجویان، اصحاب فرهنگ و هنر و هنرجویان رشته‌های هنری و سینمایی ۲۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شد که با ارائه کارت شناسایی بلیت ۱۵۰۰ تومانی به آنان عرضه شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره از ابوترابی، قویدل و اردکانی به عنوان ۳ فیلمساز برتر خراسانی تقدیر و کتاب جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.
هفتمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۸۸)
هفتمین جشنواره فیلم فجر مشهد از هفتم تا بیستم بهمن ماه با اکران ۲۰ فیلم در سینما آفریقا و هویزه مشهد برگزار شد.
هر فیلم در سینماهای آفریقا و هویزه به طور مجموع در ۳ نوبت اکران شد که در نوبت پایانی تعداد محدودی از فیلم‌ها با حضور عوامل فیلم در جلسات نقد و بررسی به نقد گذاشته شد. این فیلم‌ها در ساعت های ۱۶،۱۹و ۲۱ اکران و در ساعت ۱۸ جلسات نقد و بررسی به مدت ۴۵ دقیقه برگزار شد.
در اختتامیه این جشنواره از دو هنرمند مرحوم آقایان امیر قویدل و حسان صحتی تقدیر به عمل آمد.در اختتامیه این جشنواره از کتاب "صد سال سینما در مشهد" از حسین پور حسین رونمایی شد.
هشتمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۸۹)
هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد از ۲۰ تا ۲۸ بهمن در سه مجموعه سینمایی سیمرغ، آفریقا و هویزه برگزار شد و بیست فیلم در سه سیانس برای علاقمندان، اکران شد.
در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، یادواره شهید ابراهیم اصغرزاده، هنرمند متعهد و ارزشی مشهد برگزار شد.قیمت بلیت جشنواره ۳ هزار تومان بود که تعداد ویژه ای بلیت با قیمت ۲ هزار تومان برای دانشجویان، کارکنان دولت و ایثارگران در نظر گرفته شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره فیلم «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی با بررسی ۹ هزار و ۵۴۳ نظرسنجی فیلم برگزیده‌ی مخاطبان مشهدی شناخته شد که به علت حضور اصغر فرهادی در جشنواره‌ برلین لوح تقدیر و جایزه‌ او به نماینده‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.
در بخش فیلم‌‎های ویدیویی نیز از فیلم "جایزه‌ای برای او" به کارگردانی مهدی رضازاده و تهیه کنندگی مهدی مسگران به دلیل تکنیک و بیان ساده‌ روایی تقدیر شد.
نهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۰)
نهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۶ تا ۲۶ بهمن‌ماه با نمایش ۲۱ فیلم از بخش سینمای ایران و پخش فیلم‌های انقلاب در سالن‌های سینمایی آفریقا، سیمرغ و شهید ابراهیم اصغرزاده در مشهد مقدس برگزار شد. بیش از ۳۵ هزار نفر به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند.
آئین اختتامیه نهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حضور سید جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزایی، دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، محمود صلاحی، استاندار خراسان رضوی، سید جواد جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و فرماندار و سایر مسئولین و هنرمندان ۲۶ بهمن ماه در سالن سینمایی شهید ابراهیم اصغرزاده بوستان ملت مشهد برگزار شد.
در این مراسم از کتاب کانون عکس جشنواره رونمایی و از هنرمندان خراسانی عوامل ساخت فیلم شور شیرین و مادر شهید محمود کاوه تجلیل شد.
«نارنجی پوش» به کارگردانی داریوش مهرجویی و با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد، با بیشترین استقبال و کسب بیشترین آرای مردمی برگزیده نهمین جشنواره فیلم فجر مشهد اعلام شد.در این دوره از جشنواره فیلم های انقلاب(مستند و داستانی) در جشنواره اکران شد.
دهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۱)
در مدت برگزاری دهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۴ الی ۲۴ بهمن ماه، ۲۶ فیلم در پردیس سینمایی هویزه و سالن سینمایی شهید اصغرزاده مشهد به نمایش در آمدند.
در نظرسنجی های انجام شده از تماشاگران این جشنواره فیلم 'تنهای تنها' با کسب ۹۲درصد از آرای مردم به عنوان برترین فیلم شناخته شد و فیلم 'هیس دختران فریاد نمی زنند' رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
حدود ۲۵ هزار نفر در این مدت این فیلم‌ها را دیدند.
در اختتامیه این جشنواره هنرمندانی همچون سعید راد، جهانگیر الماسی، حسام نواب‌ صفوی، محسن علی‌اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی استرداد، علی غفاری کارگردان استرداد، ‌انسیه شاه حسینی، حسن آخوندپور کارگردان فیلم شهری که نمی‌خوابد و مجتبی راعی حضور داشتند.
در اختتامیه از خزائی‌فر کارگردان «فیلم تابستان طولانی»، محسن علی اکبری کارگردان فیلم «استرداد» که به نویسندگی جوانان مشهدی صورت گرفته بود و حسن آخوند پور کارگردان فیلم «شهری که نمی‌خوابد» تقدیر شد.
یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۲)
یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد ۱۷ الی ۲۷ بهمن ماه در سینما هویزه مشهد با اکران ۱۹ فیلم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب برگزار شد.
اکران فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوان خراسان رضوی، اکران فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر، ورکشاپ فیلم نامه نویسی باحضور کامبوزیا پرتویی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی نورپردازی، نویسندگی و کارگردانی سینمایی با حضور کارشناسان از تهران و مشهد، ۳ یا ۴ جلسه نقد و بررسی فیلم‌ها و برگزاری نمایشگاه عکس در سینما هویزه از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر مشهد در سالن تئاتر شهر و با حضور میهمانان ویژه‌ای چون ابراهیم حاتمی‌کیا، مریلا زارعی، نرگس آبیار و رئیس سازمان سینمایی کشور حجت الله ایوبی برگزار شد.
در این مراسم از ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر ساخت فیلم "چ" و نرگس آبیار به خاطر فیلم "شیار ۱۴۳" و همچنین مریلا زارعی به خاطر بازی در دو فیلم "چ" و " شیار ۱۴۳" تقدیر شد. همچنین در این جشنواره از ابراهیم اصغری و ناصر ضمیری تهیه کننده و عوامل فیلم‌های فرشته و تبسم گرگ و با دیگران نیز تجلیل شد، تجلیل از خانواده شهید جواد شریفی راد از عوامل تولید فیلم معراجی‌ها که در زمان تولید فیلم بر اثر انفجار جان خود را از دست داد تجلیل به عمل آمد.
دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۳)
دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۶ تا ۲۴ بهمن ماه با اکران ۱۰ فیلم در مشهد برگزار شد، در یک روز یک فیلم در سه سیانس ساعت ۱۷:۳۰، ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در پردیس سینما هویزه اکران شد، در این دوره از جشنواره، مستندهای برگزیده سینمایی جشنواره حقیقت، تولیدات و مستندات برگزیده خراسان رضوی که در سه سال منتهی به این جشنواره جوایزی را به خود اختصاص داده‌اند اکران شد. قیمت بلیط در این دوره از جشنواره ۶ هزارتومان بود.
در اختتامیه این جشنواره از ساعد سهیلی، ابوالحسن داوودی، عبدالحسین برزیده، بیتا منصوری، حسین یاری عوامل فیلم «رخ دیوانه» و «مزار شریف» به عنوان برترین‌های جشنواره فیلم فجر مشهد و صادق داوری فر کارگردان فیلم مستند فیه ما فیه تقدیر شد.
سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد (۱۳۹۴)
سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با اکران ۱۸ فیلم بخش سودای سیمرغ و فیلم‌های مستند و انیمیشن از ۲۰ تا ۲۸ بهمن ماه در دو سینمای آفریقا و هویزه مشهد برگزار شد.
بخش مرور سینمای مستند خراسان رضوی با آثاری منتخب از مستند و پویانمایی از برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره بود.
اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و مسئولان استانی در محل سالن سینمایی شهید اصغرزاده برگزار شد که در این مراسم از فریدون جیرانی و شهاب ملت خواه به عنوان دو چهره پیشکسوت سینمایی کشور تقدیر به عمل آمد. در اختتامیه این جشنواره رضا یزدانی به اجرای برنامه پرداخت.
در ادامه این مراسم از سروش محمدزاده کارگردان فیلم «چهارشنبه»، حامد کاتبی که با انیمیشین «در مسیر باران» در این دوره از جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفته بود، عباس لاجوردی که فیلم «جشن تولد» را نویسندگی و کارگردانی کرده سعید روستایی و سعید ملکان نویسنده و کارگردان فیلم «ابد و یک روز» ، هادی حجازی بازیگر نقش جاویدالاثر احمد متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» و حبیب الله والی نژاد تهیه کننده این فیلم تقدیر به عمل آمد.
فیلم برجسته «آزادی» ساخته رضا فرهمند و کمیل سهیلی که به کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار می پردازد، در جشنواره فیلم فجر در تهران و مشهد به اکران درآمد و در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر مشهد از زحمات این دو کارگردان مستندساز مشهدی قدردانی شد.
چهاردهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۵)
چهاردهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۴ الی ۲۱ بهمن ماه در سه سینمای هویزه، آفریقا و شهید اصغرزاده برگزار شد، هر فیلم چهار سیانس نمایش داشت.
در این دوره از جشنواره دو اثر به نام‌های «اشنوگل» هادی حاجتمند و «کوپال» به کارگردانی کاظم مولایی از هنرمندان سینمای خراسان به جشنواره فیلم فجر راه یافتند.
در این دوره از جشنواره به دلیل فروش اینترنتی بلیط های جشنواره و عدم اختصاص بلیط برای خبرنگاران، جشنواره با بی مهری خبرنگاران روبرو شد، هر چند مسئولین برگزاری جشنواره اعلام کردند اگر خبرنگاران پک بلیط جشنواره را خریداری کنند هزینه آن توسط دبیرخانه جشنواره پرداخت می شود اما خبرنگاران از این موضوع استقبال نکردند و مانند هر سال انتظار سهمیه و جایگاه ویژه داشتند و همین امر بر اطلاع رسانی جشنواره تاثیر گذاشت.
پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۶)
پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۳ تا ۲۲ بهمن ماه با نمایش ۲۱ فیلم و ۱۰۰ اکران در پردیس سینمایی اطلس، پردیس سینمایی هویزه ، سینما آفریقا و شهید اصغر زاده برگزار شد.
بخش سیمرغ سینمای خراسان با رویکرد معرفی توانمندی‌های حوزه فیلم و سینمای خراسان در کنار پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در محل سینمای اصغرزاده برگزار شد.
افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مشهد همزمان با افتتاح پردیس سینمایی اطلس ۱۳ بهمن ماه ساعت ۱۸ با نمایش فیلم «به وقت شام» با حضور کارگردان فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا و عوامل فیلم و مسوولین استانی و کشوری برگزار شد.
در این دوره تقریبا جشنواره همزمان با تهران و کامل در مشهد برگزار شد. رضا عطاران و داریوش ارجمند از میهمانان این دوره از جشنواره بودند.
شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۷)
۳۴ فیلم در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در چهار سینمای مشهد یعنی هویزه، سیمرغ، اطلس، گلشن، اصغرزاده ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه اکران شد.
افزایش فیلم ها به ۳۴ فیلم، افزایش سینماها به ۵ سینما و نیز برگزاری بخش سیمرغ و پروانه‌ها در سالن سینمای اصغرزاده، ویژه سنین کودک و نوجوان، برای اولین بار، از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است.
برگزاری جلسات نقد و نظر، گفتگوهای مردمی بعد از هر فیلم، جلسات تخصصی نخبگان با عناوین سینما و شهر، سینما و رسانه، سینما و هویت، سینما و زیارت ، سینما و اخلاق، سینما و جامعه، زمان در سینمای معاصر، نگاه‌های نخبگان پیرامون مفاهیم مطرح شده، از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره بود.
تعداد اکران‌ها در ۷ شب به ۱۴۰ سانس در این دوره از جشنواره رسید، ۴۲ هزار مخاطب در ۵ سینما به تماشای فیلم‌ها نشستند. ۱۷۵۰ نفر نیز در سینما اصغرزاده، ۵ فیلم از فیلم‌های بخش سیمرغ و پروانه ها را تماشا کردند.
فیلم مدیترانه به کارگردانی هادی حاجتمند برای اکران عمومی و اکران اختصاصی برای خانواده شهدای مدافع حرم خریداری شد.
سینما ویلاژ توریست در این دوره از جشنواره افتتاح شد.
هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۸)
هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد همزمان با سی‌ و هشتمین دوره این جشنواره، از عصر چهارشنبه، ١٥ بهمن‌ماه در مشهد آغاز شد.
در این دوره جشنواره لیست کامل فیلم‌های سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره در سینماهای هویزه، آفریقا، اطلس، گلشن، ویلاژتوریست و شهید اصغرزاده اکران شد.
در سینما شهید اصغرزاده به طور خاص اکران سیمرغ و پروانه‌ها فیلم‌های خاص کودکان و نوجوانان به طور رایگان برای کودکان و نوجوانان شد.
سینما آفریقا سینمای اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر بود و همه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در این سینما اکران شد.
برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره و بخش سیمرغ سینما خراسان از ویژگی‌های برگزاری جشنواره در مشهد است. این دوره از جشنواره نیز افتتاحیه و اختتامیه نداشت.
هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد(۱۳۹۹)
در این دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۶ فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ۶ سینمای مشهد از ۱۵ تا ۲۲ بهمن به نمایش درآمد.
در این دوره از جشنواره، سالن‌های سینماهای هویزه، اطلس، گلشن، ویلاژتوریست، آفریقا (سینمای رسانه) و سیمرغ در ۲ سانس ۱۵ و ۱۸ این فیلم‌ها را اکران کردند و ۱۰ هزار نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند.
به دلیل شرایط شیوع کرونا یک سوم از ظرفیت سالن‌های سینمایی مشهد در زمان نمایش فیلم‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
چهار فیلم "شیشلیک، ابلق، بی همه چیز، تی تی و تک تیرانداز" پر بیننده ترین فیلم‌های این جشنواره در مشهد بودند.
جشن سینمای سیمرغ خراسان با معرفی فیلم‌های جدید جوانان خراسانی همزمان با جشنواره برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. این جشنواره افتتاحیه و اختتامیه نداشت.
نوزدهمین دوره جشنواره (۱۴۰۰)
در این دوره، ۱۹ فیلم طی هشت روز از ۱۵ تا ۲۲ بهمن در ۸ سینمای مشهد به نمایش درآمد. 
اسامی فیلم های منتخب عبارتند از: موقعیت مهدی، لایه‌های دروغ، بیرو، بی‌رویا، برف آخر، دسته دختران، ضد، خائن‌کشی، ملاقات خصوصی، مرد بازنده، بدون قرار قبلی، شب طلایی، شادروان، شهرک، ماهان، هناس، درب، نمور و بی مادر
فیلم های علف زار، نگهبان شب و ۲۸۸۸ سه فیلمی هستند که در مشهد اکران نشدند.
اهم اطلاعات و مشخصات این دوره، عبارت بود از: 
۱- امسال، ۷ سینمای هویزه، ویلاژتوریست، سیمرغ، گلشن، اطلس، برفی و پارک بازار برای استفاده ی عموم و سینمای هشتم یعنی آفریقا برای اهالی رسانه در دو سیانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ اختصاص یافتند.
۲- جدول اکران فیلم های این دوره در روز اول اکران فیلم ها منتشر شد.
طبق اعلام قبلی، قرار بود قبل از ورود به سینماها، ارائه کارت واکسیناسیون الزامی باشد که طبق گزارشهای دریافتی، متأسفانه گویا چنین نیست!
۳- در اولین و آخرین نشست خبری جشنواره اعلام شد که برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی مصوب ستاد کرونا، فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت سینماها تکمیل خواهد شد اما در کمال تعجب، این رقم حداقل به پنجاه درصد رسید! 
۴- امسال نیز اعلام شده بود فروش گیشه، به خاطر رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا، ممنوع شده اما متأسفانه برخی از سینماها، تعدادی از فیلم های خود را در گیشه فروختند!

۵- فروش اینترنتی بلیت، همچنان بر عهده ی سایت ها و سامانه های فروش آنلاین بلیت سینماتیکت، ایران تیک و گیشه هفت بود.
۶- چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان، با اکران ۶۱ فیلم کوتاه و ۹ فیلم بلند از ۲۳ بهمن در دو سینمای آفریقا و هویزه برپا شد، اقدام ارزنده ای که سال قبل، متأسفانه حتی یک تصویر از آن رسانه ای نشد!
۷- تصور همه آن است جشنواره ای که ۱۸دوره سابقه ی برگزاری دارد، قطعاً سال به سال، بهتر از گذشته، منظم تر و کارآمدتر برپا شده و در نهایت، موجبات رضایت مخاطبانش را فراهم خواهد کرد
۸- اما متأسفانه خلاف آن را تاکنون شاهدیم در حالی که یک سال فرصت داشتند! سوء مدیریت ها، بی نظمی ها، بحران همیشگی اطلاع رسانی و... کم بود، از امسال، سرکارگذاشتن مردم هم به آن اضافه شده است!
۹- به عنوان مثال، در همان گام اول، آغاز فروش بلیت، ساعت ۲۱ چهارشنبه ۱۳ بهمن اعلام شد، در حالی که هنوز جدول اکرانی منتشر نشده بود! کجای عالم می توان بدون اطلاع قبلی، برای ۸ روز بلیت خرید؟
۱۰- این بماند، حتی در همین ساعت هم، فروش بلیت در ۳وبگاه «سینما تیکت»، «ایران تیک»، و «گیشه» آغاز نشد! لذا بسیاری از مخاطبان به خاطر عدم اطلاع و به امید بازگشایی، بالاجبار تا صبح فردای آن روز بیدار ماندند
۱۱- حتی صبح فردایش هم اطلاع رسانی نشد و طرف عصر، نقص فنی را بهانه کرده، بدون یک کلام عذرخواهی، ساعت ۱۶:۰۰ را اعلام نمودند، یعنی ۱۹ ساعت تأخیر، سردرگمی، انتظار بیهوده و بلاتکلیفی!!
۱۲- بدتر از همه آن بود که مخاطبان به امید بازگشایی عنقریب صفحات سینماها و نگرانی از نخریدن بلیت، مجبور بودند هر ۵ دقیقه، ۵ صفحه را در سیستم یا موبایل خود دائماً چک کنند و این واقعاً عذاب آور بود
- عمق این مصیبت آنجا مشخص می شود که بالاخره یکی از مخاطبان در گروه، بلاجبار، پیشنهاد داد همه، افزونه ای را در مرورگرهایشان نصب کنند تا به طور خودکار، صفحات مدنظر را تازه سازی کند!
۱۳- تازه پس از ۱۹ساعت تأخیر، صفحات سینماهای مطلوب به جای ساعت ۱۶، در کمال تعجب، نیم ساعت زودتر باز شد، امکان خرید هم فراهم بود، اما کاربران برای خرید نهایی، نیازمند ارائه کد اختصاصی!!بودند
۱۴- در پاسخ تماس های اعتراضی مکرر به سینماتیکت و سینماداران، همه پاسخ گفتند: چیز مهمی نیست! کد به زودی حذف می شود، برای غیرفعال سازی گذاشتیم! اما گویا چنین نبود و درج آن حکمت ناصوابی داشت!!
۱۵- به این دلیل که با آغاز فروش رسمی، در کمال بهت زدگی، مخاطبان شاهد پرشدن حداقل نیمی از صندلی های سینماهای مطلوب مشهد بودند و لذا بسیاری از آنان، متأسفانه موفق به خرید بلیت نشدند
۱۶- صرفا کسانی موفق به خرید مطلوب شدند که تجربه، مهارت و سرعت عمل داشتند! عوامل مؤثر: ۱. کاهش ظرفیت هر سینما به۲۰ تا ۳۰ درصد + ۲. فروش شبهه آمیز قبل از ساعت اعلامی آن هم با کد من درآوردی!
۱۷- مضافاً برخی از همین صفحات تا آخر شب بعد، همچنان بسته یا ناقص باز شد، لذا بسیاری از مخاطبان، در صفحات اجتماعی جشنواره، گلایه های تندی نموده و حتی به نشانه اعتراض، از آن خارج شدند!
۱۸- همین جو روانی مضطرب و سنگین باعث شد همچون سنوات گذشته، بسیاری از کاربران، به دلیل عجله و نگرانی از نخریدن بلیت، نتوانند فیلم های مورد علاقه خود را از سینماهای مدنظرشان خریداری کنند
۱۹- اعلام قطعی نرخ ۳۰ هزار تومانی بلیت، باعث شد بسیاری از مخاطبان به خاطر گرانی، همان اوایل انصراف دهند در حالی که برخی سینماها در اقدامی ارزنده، بلیت شان را ۲۵ هزار تومان و بلکه پایین تر فروختند
۲۰- حال اگر در همین شرایط بغرنج و همزمان با جشن ۴۳ سالگی انقلاب، ببینید جز رسانه ی «شهرآرا»، باقی روزنامه ها، خبرگزاریها و سایت های خبری و مثلاً تحلیلی، لال مونی گرفته اند، چه حالی پیدا می کنید؟!
۲۱- استاندار ارزشی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم، شهردار معزز که شهرداری تان، پارسال ۵۰۰ میلیون تومان از پول همین مردم را بدون گزارش به جشنواره بخشید و امسال هم قصد کمک دارید، چرا فریادرسی نمی کنید؟
۲۲- تاکی می خواهید با سکوت خود، هم مسئولان جشنواره را به تداوم اقدامات تحقیر آمیز و تبعیض گونه خود تشویق و گستاخ تر کنید و هم مردم بویژه جوانان پرشور و شعور این دیار را سرافکنده و ناامید از بهبود شرایط؟
۲۳. در پایان یادآور می شود پیشتر اعلام شده بود که با هر کد ملی، سه بلیت فروخته می شود اما در کمال تعجب هنگام بازشدن صفحات سینماهای منتخب، با هر کد ملی، دو فیلم فروخته شد و نه سه فیلم!
۲۴، همه ساله، در پایان جشنواره، آمار استقبال کنندگان از جشنواره اعلام می شد. به عنوان مثال، آمار چهل و پنج هزار نفر مربوط به سال های قبل از شیوع کروناست. اما سال گذشته بر اساس بلیت های فروخته شده، اعلام شد که ده هزار نفر از جشنواره استقبال کردند، اما متأسفانه تاکنون برای جشنواره ی نوزدهم، هیچ آماری اعلام نشده است!
۲۵. به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا، امسال خبری از برپایی مراسم افتتاحیه و اختتامیه نبود، در حالی که برخی از استان ها این آیین ها را برپا کردند. چند جلسه ای هم به عنوان نقد و بررسی در سینما هویزه برگزار شد، 
۲۶. در کل نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد هم نشان داد، هیچ نگاهی به گذشته نیست و هر جشنواره با شرایط خاص خودش بدون استفاده از تجربه های گذشته برگزار می شود. 
۲۷. تسنیم هم در انتهای این تاریخچه، اضافه کرده است: با مرور برگزاری این جشنواره در مشهد چند نکته حائز اهمیت است، هر دوره از برگزاری جشنواره ویژگی خاص خود را دارد و به رفع نواقص و پربار شدن جشنواره در سال بعد منجر نشده است! امید است مسئولین برگزاری جشنواره نیم نگاهی به دوره‌های قبل بیندازند و در بیستمین دوره جشنواره شاهد جشنواره ای پربارتر و به بلوغ رسیده تر باشیم.

سپاس وبگاه رسمی جشنواره از سرکار خانم مریم جعفرزاده: وبگاه رسمی جشنواره فیلم فجر مشهد به سهم خود، از مساعی سرکار خانم مریم جعفرزاده در تنظیم تاریخچه ی هجده دوره برگزاری جشنواره تقدیر و تشکر می نماید. باری که مدتها بر زمین مانده بود و همین روزها، در فکر برداشتن آن بودیم که این فعال فرهنگی و رسانه ای استان آن را به شایستگی از دوشمان برداشت.
همچنین سپاسگزاریم از خبرگزاری تسنیم که با انتشار آن، ما را از چنین یادداشتی مطلع کرد و سپاسگزاری ویژه می کنیم از خبرگزاری شبستان که به ما فهماند، زحمت نگارش این تاریخچه، بر دوش سرکار خانم جعفر زاده بوده و نه تسنیم! متأسفانه این رسانه در اقدامی غیر حرفه ای، متن ابتدای تاریخچه را حذف و آن را به شکلی منتشر نمود که گمان بردیم این تاریخچه ی ارزشمند، کار خبرنگار تسنیم بوده است که بدین شکل در این وبگاه اصلاح شد. 
به امید آن که رسانه های بومی ما در تأسی از اخلاق حرفه ای حوزه ی رسانه، یاد بگیرند اگر یادداشتی دستشان رسید، نام نویسنده و پاراگراف های ابتدایی او نباید حذف شود و بعد به نام خود منتشر سازند!
خادم کمترین فرهنگ و هنر شهر امام مهربانی ها
عبدالرضا زرگری - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2670



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی