آخرین گزارش مسئولان فرهنگی و سینمایی استان از متن و حواشی برپایی هجدهمین جشنواره :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

آخرین گزارش مسئولان فرهنگی و سینمایی استان از متن و حواشی برپایی هجدهمین جشنواره

  • ۹۰۴

دفتر هجدهمین «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد در حالی بسته شد که کرونا و ترس حاصل از شیوع آن نیز نتوانست به شور و هیجان مردم برای تماشای تازه‌های سینمای ایران غلبه کند و دوستداران فیلم در سالنهای سینمای این شهر با آماده‌سازی یک سوم گنجایش آنها حضور یافتند.
هرچند در همه فیلمهای اکران شده سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ۶ سینمای مشهد، صندلی سالنها پر نشد اما این جشنواره اتفاق خوبی برای مردم و اهالی سینما برای حیات دوباره این صنعت بعد از چندین ماه سکوت و اجبار به توقف فعالیت به سبب شیوع کرونا بود. در این دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۶ فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ۶ سینمای هویزه، اطلس، گلشن، ویلاژتوریست، آفریقا و سیمرغ مشهد در دو سانس ۱۵ و ۱۸ به نمایش درآمدند.

نمونه بارز همزیستی با کرونا در جشنواره فیلم فجر مشهد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره گفت: برگزاری هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، نمونه بارزی از همزیستی با کرونا بود.
جعفر مروارید در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور مردم در سینماها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، الگویی از "مشارکت همراه با سلامت" در سینماها بود و این الگو می تواند برای سایر رویدادهای فرهنگی و هنری کشور نیز نهادینه شود.
وی با بیان این که هجدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد با اکران جدول کامل سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به کار خود پایان داد، گفت: حدود ۱۰ هزار نفر در مشهد با رعایت پروتکل های بهداشتی به تماشای فیلم های این جشنواره نشستند.
دبیر هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد ادامه داد: سینمای رسانه در هر سانس، میزبان ۱۰۰ نفر از اهالی رسانه و یکصد و پنجاه نفر از اصحاب فرهنگ و هنر بود.
وی در خصوص برنامه های جانبی این جشنواره گفت: سومین جشن سیمرغ سینمای خراسان نیز همزمان با این جشنواره به مدیریت انجمن سینمای جوان استان برگزار شد و ۱۳ فیلم در ۲ روز از هنرمندان خراسانی در سینما هویزه مشهد، اکران و مورد استقبال قرار گرفت.
مروارید افزود: رونمایی مستند "از فرش تا عرش" با نگاهی به زندگی عالم وارسته مرحوم ”واله” و امضای تفاهمنامه حمایت از فیلم های مستند هویت بخش و فیلم‌های کوتاه با شهرداری مشهد، از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره بود.
وی با اشاره به حضور تاثیرگذار اصحاب رسانه در این جشنواره ادامه داد: برنامه میزانسن ویژه این جشنواره هر روز از سیمای استان تولید و پخش شد، همچنین رسانه تصویری شهرآرا نیز روزانه در ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه، برنامه ای زنده را از محل سینمای رسانه پخش می کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سخت گیری در رعایت پروتکل های بهداشتی را از دیگر ویژگی های این جشنواره دانست و گفت: به دلیل شیوع کرونا، یک سوم از ظرفیت سالنهای سینماهای مشهد در زمان نمایش فیلمها مورد استفاده قرار گرفت و همه پروتکلهای بهداشتی اعم از فاصله گذاری بین صندلی‌ها، استفاده از تب سنج هنگام ورود، گندزدایی و ضدعفونی مداوم سالنها، قرار دادن محلولهای ضدعفونی کننده در سالن های انتظار و جلوگیری از تجمع تماشاگران هنگام خروج و ورود، رعایت شد.

فیلم‌های پربیننده جشنواره مشهد
رییس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: تصور نمی‌کردم در اوضاع شیوع کرونا و با اینکه یک سوم از ظرفیت سالنهای سینما پر شد، استقبال مردم از جشنواره فجر مطلوب باشد و اغلب از فیلمهای جشنواره امسال رضایت داشتند.
سید حجت طباطبایی افزود: از آنجا که مشهد دیرتر از تهران اکران فیلمهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را آغاز کرد، این فرصت برای مردم فراهم شد تا با دید بازتری فیلمهای خود را انتخاب کنند و مشهد بعد از تهران رتبه دوم تعداد تماشاگران فیلمهای جشنواره را به دست آورد.
وی ادامه داد: با وجود شیوع کرونا و محدودیت فضا برای نمایش فیلم، استقبال شهروندان از فیلمهای جشنواره فیلم فجر مطلوب بود و فیلم‌های شیشلیک، ابلق، بی همه چیز، تی.تی، تک تیرانداز پر بیننده ترین فیلمهای این جشنواره در مشهد بودند.
رییس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از دیدگاه من فیلمهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در کیفیت و محتوا متفاوت تر از سالهای گذشته بودند و مردم از فیلمها رضایت داشتند، اگر هم صندلی های سالنها در همه سانس ها پر نشد، به دلیل تنوع و پراکندگی سالنهای سینما و شرایط شیوع کرونا بود.

گریه و خنده تماشاگر فیلم "شیشلیک"
طباطبایی افزود: فیلم "شیشلیک" یکی از پربیننده ترین فیلمهای جشنواره امسال در مشهد بود که باعث هیجان تماشاگران و حتی گریه و خنده یکی از تماشاچیان در سینما سیمرغ شد.
وی ادامه داد: شیشلیک فیلم طنزآلود اما همراه با یک پیام جدی و تلخ بود، یکی از تماشاگران ابتدا به لحظات طنزآمیز فیلم می خندید اما در انتها تحت تاثیر پایان تلخ فیلم، گریه سر داد و آنقدر حالش دگرگون شد که او را به اورژانس منتقل کردند.
رییس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فیلم خوب در سینما را می‌توان از تشویق تماشاگران در انتهای فیلم تشخیص داد، اغلب تماشاچیان جشنواره فیلم مشهد از فیلم "شیشلیک" استقبال کردند اما تماشاچی پس از پایان فیلم هنوز ذهنش درگیر ماجرا بود و قدرت تشکر یا دست زدن را نداشت.
وی افزود: کسانی که فیلمهای جشنواره فجر مشهد را دیدند، از فیلم "تی.تی" استقبال کردند و برای فیلم "تک تیرانداز" در سینما دست زدند و عوامل فیلم را مورد تشویق قرار دادند.

پارادوکس سلامت و عشق سینما
طباطبایی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر مشهد با همه نگرانی ها و استرس ها در زمینه به خطر افتادن سلامت مردم و شیوع کرونا، به خوبی برگزار شد با این حال باید سینما را از دو جنبه فرهنگ سازی و درآمدزایی مورد توجه قرار داد.
رییس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اغلب بین ۳۰ تا ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش بلیت فیلمهای جشنواره فیلم فجر مشهد به صاحبان سینماهای محل اکران اختصاص می‌یابد.

سیمرغ سینمای خراسان
طباطبایی با اشاره به مهمترین برنامه جانبی هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد افزود: سومین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی از برنامه های جانبی این جشنواره بود که ۱۴ فیلم تولیدی یک سال گذشته فیلمسازان خراسان رضوی را به نمایش گذاشت.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری جشن سیمرغ سینمای خراسان نمایش عملکرد فیلم و سینمای خراسان رضوی است و مردم می‌توانند با تماشای آن حاصل زحمات فیلمسازان این استان را به نقد بگذارند.
رییس اداره امور سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: انتظار می رود حضور رسانه در کنار فیلمهای جشن سیمرغ خراسان بیشتر باشد و در این زمینه جریان سازی کند.
وی افزود: نبض سینمای خراسان رضوی در سیمرغ خراسان جشنواره فجر مشهد می‌تپد که حضور پررنگ رسانه و اصحاب فرهنگ و هنر در کنار آن می‌تواند به ارتقای سطح فیلمها و باز کردن باب تحلیلهای اقتصادی و جامعه شناسی پیرامون آن کمک کند.
حضور رسانه و منتقدان در جشنواره فیلم فجر
طباطبایی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر مشهد فقط اکران فیلمهای جشنواره تهران بدون حضور عوامل فیلم است لذا به طور قطع نمی‌توان نشستهای نقد و بررسی یا نشستهای خبری پرشور و پرهیجان در کنار جشنواره مشهد برگزار کرد.
وی گفت: با این حال امسال سینما آفریقا را به عنوان سینمای رسانه و اصحاب فرهنگ و هنر در جشنواره فیلم فجر مشهد در نظر گرفتیم تا بستر حضور منتقدان و کارشناسان سینما و اهالی رسانه برای ایجاد شور و هیجان و باز کردن باب نقد و بررسی فیلمها فراهم شود.
رییس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: حضور اهالی رسانه و فعالیتهای آنان پیرامون جشنواره فیلم فجر مشهد مطلوب بود اما نباید انتظار داشت فضای پرشور تهران حین برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد نیز ایجاد شود.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر مشهد افتتاحیه و اختتامیه نداشت اما انتظار می رود استقبال اهالی رسانه و اصحاب فرهنگ و هنر از جشن سیمرغ سینمای خراسان بیشتر باشد زیرا در مجموع بخشی از این جشنواره به تولیدات فیلمسازان خراسانی اختصاص دارد که برخی از آثار آنان در خور توجه است.
طباطبایی گفت: بخش مهم این جشنواره اکران تولیدات یک سال فیلمسازان خراسان رضوی است که همه تفکرات سینمایی استان در این بخش اتفاق می افتد.
وی افزود: باید تولیدات سینمای خراسان رضوی دیده شود و رسانه در باره آن گفتگو کند، نشستهای نقد و بررسی به راه بیاندازد و به پیشرفت این سینما کمک کند.

ایرنا

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2541



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی