آیا سینما‌های مشهد از نظر ایمنی برای اکران فیلم‌های فجر آماده هستند؟ :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

آیا سینما‌های مشهد از نظر ایمنی برای اکران فیلم‌های فجر آماده هستند؟

  • ۵۹۶

این روز‌ها که به اکران فیلم‌های نوزدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد نزدیک می‌شویم صحبت‌هایی از اخذ مجدد تأییدیه‌های آتش نشانی سینما‌های شهر به گوش می‌رسد. این گمانه زنی‌ها در حالی است که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد  اعلام می‌کند که برای برگزاری این رویداد سینمایی در مشهد چنین مانعی وجود ندارد و سینماداران می‌توانند برای به روزرسانی تجهیزات ایمنی سالن‌های سینما به سراغ آتش نشانی بروند.

هرچند در کمیسیون ماده ۸  که با حضور نمایندگانی از آتش نشانی، شهرداری، اداره اماکن، اداره مسکن و شهرسازی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می‌شود نهاد‌های متولی موظف اند در صورت نیاز، ایمنی سالن‌های سینما را بررسی کنند. با این حال و باتوجه به اهمیت ایمنی سالن‌های سینما و امنیت جانی مخاطبان، به منظور اطلاع از میزان آمادگی سینما‌ها به لحاظ ایمنی در روز‌های اکران فیلم‌های جشنواره فجر و اطلاع رسانی این مهم به مردم شهر به سراغ تعدادی از سینماداران مشهد رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

توجه به ایمنی شهروندان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد می‌گوید: از آنجایی که امنیت و ایمنی مردم اهمیت بسیاری دارد، سینما‌های مستقل و سینما‌هایی که در یک مجتمع تجاری قرار دارند باید دارای تأییدیه‌های ایمنی باشند.

به گفته ظهوریان هر سینمایی که تأییدیه لازم برای ایمنی داشته باشد می‌تواند به کار خود ادامه دهد.مدیران سینما در صورت تمایل می‌توانند با درخواست از سازمان آتش نشانی به بررسی ایمنی مکان موردنظر اقدام کنند تا از محل بازدید و در صورت وجود مشکل موارد اصلاحی به آن‌ها اعلام شود.

رفع نواقص موجود

اما سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسا ن رضوی توضیح می‌دهد: موضوع ایمن سازی مراکز پرخطر و پرجمعیت همیشه مطرح است و توجه به آن نه تنها برای سینما‌ها بلکه برای همه اماکن ضروری است. سازمان آتش نشانی نیز در این امر ورود پیدا می‌کند تا برای حفظ سلامتی شهروندان نقص‌های مربوط به ایمنی اماکن را ابلاغ کند.

به گفته جواد روشندل، سینما‌ها در زمانی که افتتاح شدند تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده اند، اما از آنجایی که قوانین و مقررات به روز می‌شوند و امکانات و فناوری‌های جدید نیز به وجود می‌آیند، نیاز به توسعه و به روزرسانی است.

او  می گوید: یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی و هنری، دیدن فیلم و نمایش و همچنین افزایش سرانه تعداد مخاطبان سینما، تئاتر، کتاب و ... است. به طور قطع ضرورت‌هایی وجود داشته که سبب شده است جشنواره فیلم فجر اجرا شود و پایدار بماند.  موقعیت مکانی نباید مانعی برای سطح نیازمندی‌ها و مطالبه گری مردم در نقاط مختلف کشور باشد. دیدن یک تئاتر و فیلم به ویژه فیلم‌های دهه فجر همان طور که برای مردم تهران یک مطالبه و درخواست است و باید انجام شود، در دیگر استان‌ها نیز اهمیت دارد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسا ن رضوی گفت: بنابراین بسترسازان و تصمیم گیران فرهنگی هنری باید زمینه مناسب برای این درخواست مردمی و تماشای فیلم را فراهم کنند. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان یک دستگاه حمایت کننده و بسترساز تلاش می‌کند که به این مطالبه مردمی پاسخ دهد.

دسترسی به آتش نشانی

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ می‌گوید: در این سینما همه مسائل ایمنی رعایت شده است.همچنین  یکی از پایگاه‌های آتش نشانی در نزدیکی سینما قرار دارد و همه در‌های خروجی نیز به داخل کوچه باز می‌شود. همچنین سالن‌های بزرگ که بیش از ۲۰۰ نفر ظرفیت دارند علاوه بر در‌های خروجی معمول از در‌های خروجی اضطراری نیز بهره‌مند هستند.

به گفته امیرحسین دبیرزاده  سال گذشته فیلم‌های دهه فجر با ظرفیت یک سوم جمعیت و رعایت همه شیوه نامه‌ها و نکات بهداشتی مانند تب سنجی، استفاده از دستگاه ضدعفونی و ... در پردیس سینمایی «سیمرغ» اکران شد. اکنون نیز از ورود افراد بدون ماسک خودداری می‌شود. برای جشنواره امسال نیز هنوز شیوه نامه‌ای به ما اعلام نشده است.

فیلم فجر، شناسنامه سینما

 مدیر پردیس سینمایی ویلاژتوریست می‌گوید: این مجموعه سینمایی مجوز و تأییدیه‌های لازم از آتش نشانی را دریافت کرده است،  اکنون برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر و دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین ظرفیت حضور تماشاچیان برنامه‌ای از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما اعلام نشده است.

به گفته رسول ناصری، احتمال می‌رود داشتن کارت واکسن کارکنان و تماشاچیان یکی از الزامات جشنواره فیلم فجر باشد.

ناصری یادآور می‌شود: جشنواره فیلم فجر شناسنامه سینماست و به معرفی فیلم‌هایی می‌پردازد که در سال اکران می‌شود. به طور کلی اگر جشنواره در سینمایی پرشور برگزار شود آن سال، سال خوبی برای سینما خواهد بود.

آمادگی پردیس سینمایی هویزه

احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی نیز درباره آمادگی پردیس سینمایی هویزه می گوید: با توجه به به روز شدن امکانات، رعایت ایمنی نیز اهمیت پیدا می‌کند. ما کپسول‌های آتش نشانی را به روز کرده ایم. همچنین نقشه‌های سینما برای دریافت تأییدیه‌های ایمنی آماده است.

بررسی ماهیانه تجهیزات

مدیر پردیس سینمایی گلشن نیز با تأکید بر اهمیت سلامتی و حفظ جان مردم می‌گوید: پروانه بهره برداری که در بازدید‌های دوره‌ای از سینما‌ها ارائه شده به منظور تأیید ایمنی سینماهاست. بعضی از تغییرات کوچک است و می‌توان آ ن‌ها را انجام داد، اما بعضی تغییرات بزرگ مانند نصب سیستم کنترل دود که نیاز به تغییر در ساختمان و حتی اسکلت بندی آن است به راحتی ممکن نیست و تعطیلی سینما را به همراه خواهد داشت.

به گفته فرزین جیرانی در شرایطی که سینما‌ها به دلیل کرونا تعطیل بوده باید به سینماداران برای عبور از بحران و رونق سینما‌ها کمک شود. ضمن اینکه برای افزایش تعداد سینما‌ها نیز باید اقداماتی انجام شود.

او می گوید: ما برای حضور در جشنواره فجر آمادگی کامل داریم و از بهترین امکانات، از کپسول آتش نشانی گرفته تا سیستم اعلام و اطفای حریق در پردیس سینمایی استفاده کرده ایم. همه وسایل و تجهیزات استاندارد و به روز است.

منبع: شهرآرا

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2618



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی