تحلیل و نقدی بر وضعیت حال و آینده ی سینمای مشهد به قلم امیررضا صفایی تبار :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

تحلیل و نقدی بر وضعیت حال و آینده ی سینمای مشهد به قلم امیررضا صفایی تبار

  • ۹۹۶

به نام خدا، با توجه به فراخوان منتشره در گروه تلگرامی «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد توسط مدیران وبگاه رسمی جشنواره مبنی بر درخواست ارائه ی تحلیل و نقد و بررسی از وضعیت گذشته، حال و چشم انداز آینده ی سینما و هنر هفتم در مشهد، این متن کوتاه تقدیم علاقه مندان می گردد. در ابتدا اگر بخواهیم به وضعیت هنرهای نمایشی مشهد اعم از سینما، تئاتر و کلاسهای هنرهای تجسمی اشاره ای داشته باشیم، باید بگویم از لحاظ آموزشی بعد از تهران در رتبه ی دوم از لحاظ اساتید، و امکانات و تجهیزات کلاسی قرار داریم. وضعیت سینمای مشهد برخلاف تئاتر این شهر از لحاظ زیر ساختی در سطح پایین تری قرار دارد و متأسفانه بستری برای ساختن فیلم های بلند سینمایی وجود ندارد. اما وضعیت تئاتر و استقبال تماشاگران گیشه از تئاتر بسیار خوب است.

یکی از معضلاتی که اشاره شد مشهد با توجه به این که پایتخت فرهنگی کشور است، بستری برای ساختن فیلم های سینمایی وجود ندارد و لذا متأسفانه هر ساله شاهد کوچ استعدادهای بازیگری، فیلم نامه نویسی و کارگردانی به شهر پایتخت هستیم.

و ای کاش تهیه کنندگان و سرمایه گذاران و کارخانه داران بزرگ استان خراسان همت کنند و به عنوان سرمایه گذار از سینمای مشهد حمایت کنند.

از جمله اساتیدی که به تهران در طی این سالها مهاجرت کردند، می توان به نام های بزرگی همچون آقایان استاد رضا کیانیان، استاد داریوش ارجمند و بازیگران با تجربه ای چون برزو ارجمند، رضا عطاران، حامد بهداد، ساعد سهیلی ، دانیال عبادی، علی مسعودی (مشهدی) و خانم ها ساره بیات، میترا حجار وهنگامه قاضیانی اشاره نمود.

همین طور می توان از کارگردانان بزرگی چون مهدی صباغ زاده، سروش محمدزاده، نیما جاویدی و عادل تبریزی نام برد که برای ادامه فیلم سازی و کارگردانی در حوزه ی سینما مجبور به مهاجرت شدند.

اما از لحاظ فیلم سازی کوتاه مشهد یکی از بهترین شهرها از لحاظ فیلم سازی است و خوشبختانه حمایت های انجمن سینما جوانان مشهد، ارشاد و مجتمع های سینمایی چون سینما هویزه و ویلاژ توریست باعث شده که هنرجویان فیلم سازی و کارگردانی بتوانند فیلم های کوتاه خود را بسازند و در سینماهای مشهد اکران کنند.

حمایت آقای حسینی رئیس انجمن سینما جوانان مشهد از هنرجویان فیلم سازی و فارغ التحصیلان فیلم سازی، خوشبختانه باعث درخشش کارگردانان جوان در فستیوال های داخلی و بین المللی شده است.

وضعیت سینمای مشهد از لحاظ گیشه و فروش قابل قبول است ولی نکته ای به چشم می خورد این است که هر ساله سینماهای تازه ای به این شهر اضافه می شوند و فیلم های تجاری را در معرض نمایش قرار می دهند.

به اعتقاد من، بهتر است سینمایی را هم صرفا فقط برای اکران فیلم های سینمای تجربی و هنری در این شهر اختصاص دهند تا علاقه مندان به فیلم های هنری بتوانند فیلم های ژانر هنری و تجربه گرا (اکسپریمنتال) و سینمای آوانگارد را مشاهده کنند.

یکی از نکات مثبت سینمای مشهد برگزاری پاتوق های نقد فیلم و تحلیل فیلم است که در مشهد برگزار می شود. کلاسهای نقد و تحلیل فیلم گروه طعم نقد یکی از بهترین کلاس های نقد و شناخت سینما در خراسان رضوی است که به همت استاد محسن بدرقه به عنوان مدرس و دبیر نشست و آقای مصطفی یوسف زاده به عنوان مدرس برگزار می شود.

در کل می توان گفت که جریان فیلم سازی مشهد از لحاظ فیلم کوتاه قابل قبول است و از لحاظ دانش و تحلیل فیلم هم خوب است و فقط تنها مشکل نداشتن بودجه و نبود سرمایه گذار برای تولید فیلم سینمایی در این شهر است.

در پایان یادآور می شوم در حاشیه ی برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، نقدهایی بر برخی از فیلم های سینمایی این دوره از جشنواره نگاشته ام که در بخش «نقدهای مردمی» و در صفحه ی اول سایت «سلام سینما» و نیز صفحه ی اختصاصی خودم در این وبگاه قابل دسترسی است. خوشحال خواهم شد دوستان اگر مطالعه کردند، نظر خود را ذیل همین صفحه مرقوم بفرمایند.

 

امیررضا صفایی تبار 

:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2542



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی