نگاهی به حاشیه‌های سومین روز هجدهمین «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد به روایت شهرآرا :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

نگاهی به حاشیه‌های سومین روز هجدهمین «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد به روایت شهرآرا

  • ۸۸۰

نگاهی به حاشیه‌های سومین روز هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهددر روز سوم هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد چهار فیلم «شیشلیک»، «منصور»، «بی‌همه‌چیز» و «ستاره‌بازی» روی پرده سینما‌ها رفتند. در میان این آثار «شیشلیک» و «بی‌همه‌چیز» که آثار کنجکاو‌برانگیز جشنواره امسال هستند توانستند مخاطبان زیادی را به سینما‌ها بکشانند. به گزارش شهرآرانیوز - در روز سوم هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد چهار فیلم «شیشلیک»، «منصور»، «بی‌همه‌چیز» و «ستاره‌بازی» روی پرده سینما‌ها رفتند. در میان این آثار «شیشلیک» و «بی‌همه‌چیز» که آثار کنجکاو‌برانگیز جشنواره امسال هستند توانستند مخاطبان زیادی را به سینما‌ها بکشانند. به طوری که ظرفیت در نظرگرفته شده در سالن‌های نمایش دهنده این دو اثر کاملا پر بود. به این ترتیب روز سوم جشنواره فیلم فجر با شور و هیجان بیشتری همراه شد. هرچند که همچنان نمی‌توان این شور و هیجان را با سال‌های گذشته مقایسه کرد. کمتر صحبت کردن مردم باهم در سینما‌ها و داشتن ماسک برروی صورت، تصویر متفاوتی از جشنواره را نشان می‌داد.

«شیشلیک» خنده را به سینما‌ها آورد

سرانجام سکوت سینما‌های خلوت و تحت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با صدای خنده تماشاچیان در فیلم شیشلیک شکست. در روز سوم برپایی جشنواره فیلم فجر، این فیلم کمدی در دو سالن سینمااطلس روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

مجموعه سینمایی اطلس، اما جدول پخش متفاوتی با دیگر سینما‌ها دارد و به همین دلیل مردم زودتر توانستند فیلم پرحاشیه شیشلیک اثر محمدحسین مهدویان و به نویسندگی و بازیگری امیرمهدی ژوله و رضا عطاران را تماشا کنند. گرچه خنده‌های مردم فقط تا نیمه این فیلم کمدی و نمادپردازانه از مشکلات اجتماعی شهرک کارگری «طرب‌آباد» ادامه پیدا کرد و پس از آن تماشاچیان با روبه‌روشدن حقیقت حرف فیلم، در سکوت فرو رفتند و حتی با چشمان تر، شیشلیک را دنبال کردند. سینما‌اطلس هم مانند دیگر مجریان جشنواره فجر، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به صورت جدی و دقیق در دستور کار خود قرار داده است. یک کارشناس بهداشت، پیش از ورود مردم به راهروی سالن‌ها، به تب‌سنجی حاضران می‌پردازد و یک نفر هم مردم را به سمت دستگاه ضدعفونی‌کننده، هدایت می‌کند.

البته به دلیل اکران فیلم‌ها در یک سوم ظرفیت سالن‌ها، به طور طبیعی خبری از ازدحام جمعیت نیست، اما همین تعداد افراد نیز به صورت منظم مدیریت می‌شوند و از هرگونه تجمعی هر چند کوچک در راهرو‌ها ممانعت می‌شود. به ویژه در داخل سالن‌های پنج و هفت سینما‌اطلس که ویژه پخش فیلم‌های جشنواره است، دو نفر از عوامل سینما در زمان پخش فیلم، به طور دائم حضور دارند و اجازه مصرف تنقلات و پایین‌آوردن ماسک را به حاضران نمی‌دهند. با این مراقبت‌ها، می‌توان گفت حتی جو سنگینی بر تماشای فیلم‌ها حاکم است و گویا دائم یادآوری می‌شود که کرونا در کمین است و شما در شرایطی خاص فیلم‌ها را تماشا می‌کنید و مراقب سلامتی خود و دیگران باشید.

رضایت از «منصور»

درحالی که ظرفیت دو سالن نمایش اطلس برای فیلم «شیشلیک» پر شد، فیلم «منصور» اولین ساخته سینمایی سیاوش سرمدی که ساخته موسسه اوج است، در سالنی خلوت دنبال شد و همان ظرفیت ۳۰ درصد هم کامل نشد. البته در اکران فیلم‌های ساعت ۱۵، به دلیل زمان نامناسب آن، چنین وضعیتی در بین دیگر فیلم‌ها نیز دیده شده است.

اما خلوتی سینما، مانعی برای رضایت تماشاگران از فیلم منصور نبود و تقریبا بیشتر آن‌ها، تحت‌تأثیر شخصیت شهید منصور ستاری، فرمانده نهاجا در دوران دفاع مقدس که شخصیت اصلی این فیلم بود، صحبت‌های خود را بیان کردند. آن‌ها شخصیت‌پردازی این فرمانده را باورپذیر می‌دانستند و حرفی از تیپ‌سازی نبود. طوری که به نظر یکی از حاضران، تماشای فیلم حال خوبی به آن‌ها داده بود. یک نفر هم به کم‌بودن چنین فیلم‌هایی در سینمای دفاع مقدس که به حاشیه‌های جنگ و قهرمانان در سایه می‌پردازند، اشاره کرد و گفت با اغماض می‌توان پذیرفت کارگردان انگاره‌هایی از ویژگی‌های یک قهرمان را برای ما ساخت که البته گاهی با رو شدن رفتار‌های شخصیت اصلی، موجب پس‌زدگی مخاطب می‌شد.

رعایت شیوه‌نامه‌ها در آفریق

سومین روز از جشنواره فیلم فجر مشهد در حالی در پردیس سینمایی آفریقا، با حضور پررنگ اهالی رسانه و خبرنگاران، ادامه یافت که این رویداد محل اکران دو فیلم «بی‌همه‌چیز» و «ستاره‌بازی» در دو سیانس ۱۵ و ۱۸ بود. جمعه شلوغ‌ترین روز جشنواره فجر مشهد تا اینجای کار بود که شکوه جشنواره‌های سال‌های قبل و شور و شوق عمومی برای سینما در روزگار قبل از کرونا را تداعی می‌کرد. علاوه بر تعطیلی آخر هفته که امکان سر زدن به سینما را برای برخی تسهیل می‌کرد، اکران «بی‌همه‌چیز» به عنوان یکی از پربازیگرترین فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره هم باعث شده بود تا عده زیادی، برای دیدن جدیدترین فعالیت هنرپیشه‌های محبوب سینمای ایران، راهی سینما‌ها شوند.

شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم در پردیس آفریقا به خوبی رعایت شده بود و علاوه بر سنجش تب و ضدعفونی دست‌ها در هنگام ورود، اکران به‌موقع فیلم‌ها در زمان مقرر نیز از انباشته شدن جمعیت در فضای لابی جلوگیری می‌کرد. دیگر اقدام مفید مسئولان سینما‌آفریقا برای رعایت بهداشت در این مجموعه به جدا کردن صندلی‌های فاصله‌گذاری با نوار‌های متمایز کننده بود.

استقبال از «بی‌همه‌چیز»

«ستاره‌بازی» ساخته هاتف علیمردانی و «بی‌همه‌چیز» به کارگردانی محسن قرایی، دو اثری بودند که در روز سوم جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما گلشن روی پرده رفتند. سیانس ساعت ۱۵ به اکران فیلم «ستاره‌بازی» اختصاص داشت. اکرانی که با چند دقیقه تأخیر هم آغاز شد. همچنین در ابتدای این نمایش به اشتباه فیلم «بی‌همه‌چیز» پخش شد، اما بعد از چند ثانیه مشکل برطرف و اکران ساخته علیمردانی آغاز شد.

«ستاره‌بازی» نتوانست به طور کامل ظرفیت اختصاص یافته در سینما گلشن را پر کند، مخاطبانی که در سالن هم حضور داشتند به نظر می‌رسید چندان از این فیلم رضایت نداشتند به طوری که اکران بدون تشویق تماشاگران پایان یافت. یکی از مخاطبان داستان «ستاره‌بازی» را مشابه با «خون‌بازی» رخشان بنی‌اعتماد دانست و گفت: قصه تکراری بود و چندان نتوانست من را با خود همراه کند.

مخاطب دیگری نیز که تحت‌تأثیر پایان تلخ فیلم قرار گرفته بود ابراز امیدواری کرد آثار دیگر جشنواره فضای متفاوتی داشته باشند. سیانس ساعت ۱۸ سینما‌گلشن به اکران یکی از آثار محبوب امسال جشنواره اختصاص داشت. در این سیانس فیلم «بی‌همه‌چیز» که از حضور بازیگران مطرحی، چون هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، هادی حجازی‌فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی و باران کوثری بهره‌گرفته، روی پرده سینما‌گلشن رفت. فیلمی که مخاطبان زیادی را به سینما کشانده بود.

یک سوم ظرفیت برای نمایش این اثر به طور کامل پر شد و با پایان اکران فیلم به نظر می‌رسید تماشاگران رضایت نسبی از «بی‌همه‌چیز» داشتند. مخاطبی که از دیدن این فیلم لذت برده تنها ایراد فیلم قرایی را زمان طولانی آن دانست. به نظر او می‌شد که در زمان کوتاه‌تری فیلم را جمع کرد. تماشاگر دیگری درباره فیلم «بی‌همه‌چیز» خاطرنشان کرد: من در این سه روز تمام فیلم‌ها را دیدم و به نظرم «بی‌همه‌چیز» تا اینجا بهترینشان بوده است.

او همچنین با اشاره به قیمت بلیت‌های جشنواره امسال گفت: قیمت بلیت‌های جشنواره امسال گران شده که ممکن است برای خیلی‌ها آمدن به سینما را سخت کند. از نکات جالب توجه برگزاری جشنواره در سینما‌گلشن می‌توان به رعایت شدن خوب شیوه‌نامه‌های بهداشتی اشاره کرد. علاوه بر اینکه مردم خودشان از تجمع در یک محل خودداری می‌کردند مسئولان سینما نیز مراقب بودند تا تماشاگران با فاصله از هم وارد سالن فردوسی این مجموعه شوند. همچنین تب‌سنجی در لحظه ورود انجام می‌شد و فاصله‌گذاری دو صندلی میان هر تماشاگر رعایت شده بود.

«بی‌همه‌چیز»، دور از انتظارِ مخاطبان

در سومین روز از جشنواره پردیس سینمایی هویزه نیز با امکانات خوب و دسترسی آسان در مرکز شهر، سردمدارِ حضور علاقه‌مندان به تماشای فیلم بود. ورود با تب‌سنجی و توجه به داشتن ماسک انجام می‌شد؛ اما نکته تأمل‌برانگیز، اصرارِ تماشاچیان به خرید خوراکی برای داخل سالن بود. در سیانس‌های طولانی این دوره از جشنواره، هرچند تهویه سالن اصلی سینما هویزه به‌درستی کار می‌کند، برداشتن ماسک و خوردن خوراکی در این شرایط بحرانی، چندان کار پسندیده‌ای نیست.

سیانس‌های روز گذشته سینما هویزه با فیلمی آغاز شد که شاید از آغاز جشنواره، عده‌ای انتظار آن را می‌کشیدند. فیلم «بی‌همه‌چیز» امسال در رسانه‌ها به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر معرفی‌شده است که داستان آن در روستایی در دوران قبل از انقلاب اسلامی جریان دارد. پس از پایان فیلم، در لابی سینما، زیر تابلویی که بحران کرونا را با جمله؛ «کرونا تمام نشده، مراقب باشیم تا پشیمان نشویم» یادآوری می‌کند با یکی از مخاطبان این فیلم گفتگو می‌کنیم. جوانی که تاکنون موفق به تماشای «ابلق» و «بی‌همه‌چیز» شده است می‌گوید: در این فیلم شاید کارگردان، شخصیت امیر را آن‌قدر ترسو به نمایش درآورده است که بیننده توقعش را ندارد.

ماسکتان را برندارید

تقریبا یک ساعت از پایان سیانس نخست، گذشته است و بلندگو‌های سینما مردم را برای تماشای فیلم بعدی که «ستاره‌بازی» است دعوت می‌کنند. علاقه‌مندان به عرصه هنر باعجله درحالی‌که در راهرو بلیت‌ها و شماره صندلی‌شان را چک می‌کنند، به سمت سالن یک راهی هستند. دراین‌بین دو جوان مقابل بنر جشنواره ماسک‌هایشان را پایین می‌آورند تا سلفی بگیرند، اما یکی از کارکنان سینما می‌گوید: لطفا ماسکتان را برندارید.

یکی دو دقیقه دیگر فیلمِ هاتف علیمردانی آغاز می‌شود و سومین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد به پایان می‌رسد تا شنبه، هجدهم بهمن با دو فیلم «پدو» و «رمانتیسم عماد و طوبا» به ترتیب به کارگردانی مهدی جعفری و کاوه صباغ‌زاده هنرمند مشهدی آماده شروع چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر شود.

بلیت‌فروشی اکران مردمی تا روز پایانی جشنواره ادامه دارد و علاقه‌مندان تا لحظه نمایش فیلم، می‌توانند بلیت‌های موردنظر خود را خریداری کنند.

برنامه امروز

امروز ۱۹ بهمن دو فیلم «منصور» و «خط فرضی» به ترتیب در سیانس‌های ۱۵ و ۱۸ سینما هویزه، سیمرغ و آفریقا اکران می‌شوند. «منصور» و «خط فرضی» در سینما‌گلشن و ویلاژتوریست نیز با جابه‌جایی سیانس‌ها در ساعت ۱۸ و ۱۵ روی پرده می‌روند. سینما‌اطلس نیز که برنامه اکران متفاوتی از دیگر سینما‌ها دارد امروز در سیانس ۱۵ فیلم «ابلق» ساخته نرگس‌آبیار را برای بار دوم اکران می‌کند. سیانس ساعت ۱۸ این سینما نیز به فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی سینماگر مشهدی اختصاص دارد.


:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2526



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی