انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری مشهد و انجمن سینمای جوانان ایران باهدف حمایت از سینماگران جوان :: جشنواره فیلم فجر مشهد

وبگاه اطلاع رسانی رسمی بیست و یکمین

جشنواره فیلم فجر مشهد

۱۷ سال یار و همراه رسانه ای سینمادوستان خراسانی

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری مشهد و انجمن سینمای جوانان ایران باهدف حمایت از سینماگران جوان

  • ۹۰۱

با تفاهم‌نامه همکاری شهرداری مشهد و انجمن سینمای جوانان ایران حمایت از سینماگران جوان شتاب می‌گیرد. هم‌زمان با رونمایی و اکران مستند «از فرش تا عرش»، تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری مشهد و انجمن سینمای جوانان ایران در مشهد با موضوع حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه مستند، داستانی، پویانمایی و با مضامین الگو‌های اخلاقی فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد بسته شد. روز گذشته در سینماهویزه و با حضور محمدرضا کلائی شهردار مشهد، محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی، مستند «از فرش تا عرش» که به ابعاد زندگی عالم فرزانه مرحوم آیت‌ا... محمد واله کاشمری پرداخته، اکران و از دست‌اندکاران این مستند، تجلیل شد.

این مستند چهل‌دقیقه‌ای به کارگردانی مهرداد حدادیان و پژوهشگری و نویسندگی هادی نوروزیان و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای ایران در دفتر مشهد به ابعاد زندگی مرحوم آیت‌ا... محمد واله در گفتگو با مریدان و دوستان و اعضای خانواده او پرداخته است. مرحوم واله از علما و خطیبان و محدثان بزرگ معاصر مشهد و از شاگردان میرزا جواد آقای تهرانی در حوزه علمیه مشهد بود.
حق مطلب‌هایی که باید ادا شود
شهردار مشهد در نشست رونمایی و اکران مستند «از فرش تا عرش» گفت: وظیفه نهاد‌های عمومی مانند شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی حمایت از فعالیت‌های هنری است.
تاکنون در این زمینه حق مطلب ادا نشده است و با همکاری نهاد‌های تخصصی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ...، می‌توان در حوزه‌های گوناگون، نقش پررنگ‌تری ایفا کرد.
کلائی همچنین حمایت از سینماگران جوان را در حوزه سینما بااهمیت دانست و بیان کرد: با امضای تفاهم‌نامه مشترک میان شهرداری مشهد و انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی، همکاری‌ها، شتاب بیشتری خواهد گرفت و این موضوع، فرایندی را برای فیلم‌سازان فراهم می‌کند تا تولیدات مناسبی را ارائه کنند.

مرحوم واله، تربیتگر نسل انقلابی بود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اما به بیان ویژگی‌های اخلاقی مرحوم آیت‌ا... محمد واله کاشمری پرداخت و گفت: یکی از الگو‌های فضای فکری و انقلابی مشهد مرحوم واله بودند. ایشان استاد اخلاق، سخنران و زاهد بودند. البته زهد آن مرحوم نه از انزوا که زهد اجتماعی بود. جعفر مروارید بیان کرد: آن مرحوم، در گفتمان‌های اجتماعی و سیاسی فعال و تربیت‌کننده نسلی بودند که بعد‌ها جوانان تأثیرگذار انقلابی شدند.
به گفته مروارید، تأثیرگذاری انقلاب به فرهنگ‌سازی و تربیت اخلاقی برمی‌گردد که به طور بنیادین در عرصه خانواده و رویارویی چهره‌به‌چهره با جوانان شکل گرفته است و مرحوم واله این کار را به خوبی انجام دادند و مستند «از فرش تا عرش» نیز بخشی از آن آموزه‌ها را به نمایش گذاشته است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: این مستند با تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی و با نگاه و فکر جوان و در نظرگرفتن مخاطبان جوان ساخته شده است و با این تفاهم‌نامه، بستر ساختن چنین مستند‌هایی درباره شخصیت‌های علمی و فرهنگی و دینی مشهد ادامه خواهد یافت.

ریشه قرآنی مستندسازی
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز مرحوم واله را عالمی فرزانه، انسانی وارسته و شخصیتی ایمان‌مدار خواند که نفوذ کلام داشت. وی درباره مستندسازی از چهره‌های تأثیرگذار علمی و دینی گفت: معرفی این شخصیت‌ها اگر چه امروز در قالب مستند و فیلم خود را در مستند‌ها نشان می‌دهد، اما ریشه‌ای قرانی دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن مهدوی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به پیامبر اکرم (ص) دستور می‌دهد که از اسطوره‌های جهان خلقت به عنوان انسان‌های وارسته و هدایتگر یاد کن و دلیلش را نیز بیان کن. یعنی نکات برجسته زندگی آن‌ها را یادآوری کن. حال با ساخت این مستندها، زندگی و افکار نقش‌آفرینان جامعه که موجب ارتقای ملت و مردم و انقلاب‌اند، گرامی داشته می‌شود.

لیلا کوچک‌زاده | شهرآرانیوز
:: لینک کوتاه مطلب :: mashhadfajrfilm.ir/post/2535



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی